Zó concurreert Lego met de digitale wereld

Share Button

In een wereld waarin zo een beetje alle spelletjes digitaal en virtueel zijn geworden, overleven wonderwel de welbekende Lego steentjes. Dat is niet altijd zo geweest want in 2004 stond het bedrijf Lego op de rand van het faillissement. Toen nam Vig Knudstop de leiding over in het 82 jaar oude Deense bedrijf. De voormalige McKinsey consultant schudde het bedrijf op en verviervoudigde de omzet de laatste tien jaar.

Eén van de eerste dingen die Knudstop deed was focus aanbrengen. Zo verkocht hij direct de Legoland themaparken. Ook beperkte hij het aantal legosteentjes waarmee de ontwerpers van Lego aan de slag mochten. Via het verstrekken van licenties en het op de markt brengen van thema’s als Harry Potter werden nieuwe inkomstenbronnen aangeboord. Vorig jaar werd de eerste Lego film in de bioscopen gelanceerd, uitgebracht door Warner Bros. De strategie van CEO Knudstop was uitermate succesvol. In 2012 werd Lego de tweede grootste spelletjesmaker van de wereld achter het Amerikaanse Mattel. Toch is Lego niet ongevoelig voor de snelle digitalisering van de samenleving.

Lees hier het hele artikel.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *