Wel of niet gebruik maken van Google AdWords?

Google Adwords
Share Button

Door gebruik te maken van Google Adwords, kun je als bedrijf adverteren in de zoekresultaten van Google. Het bedrijf kiest voor welke zoekopdracht jouw advertentie getoond wordt. Hierdoor sta je direct bovenaan in de zoekresultaten van Google en is het mogelijk om extreme resultaten te behalen. Echter, je betaalt wel per klik. Als de opdrachtgever op jouw resultaat klikt, wordt diegene doorgestuurd naar jouw website. Nadeel hiervan is dat er ook een hoop ‘loze’ klikken plaatsvinden, en je betaalt dus voor zoekers die niet per se op zoek waren naar jouw website. Is het daarom wel zo’n goed idee om gebruik te maken van Google AdWords?  Dit artikel beschrijft de voor- en nadelen van het gebruik van Google AdWords.

Hoe werkt Google AdWords?

Je bedrijf kiest zelf de zoekwoorden  uit en je schrijft zelf een advertentietekst op basis waarop he gevonden wilt worden. Ook kun je instellen in welke landen, provincies, steden of talen je wilt dat jouw advertentie te zien zal zijn. Als er vervolgens wordt gezocht naar één van de gekozen zoekwoorden, wordt jouw advertentie weergeven naast of boven de zoekresultaten. Hierdoor wordt een doelgroep bereikt die mogelijk geïnteresseerd is in jouw bedrijf. Hierdoor werf je klanten die op jouw advertentie kunnen klikken om mogelijk een product te kopen of meer over het bedrijf willen weten. Aangezien je zelf het budget instelt, bepaal je ook zelf hoeveel er wordt uitgegeven aan Google AdWords. Daarnaast geeft Google een schatting van de kosten van de ingestelde zoekwoorden en het daarbij horende zoekverkeer.

Voordelen Google AdWords

Volgens Google heeft  het gebruik van Google AdWords een aantal grote voordelen. Deze hebben ze alvast een rijtje gezet. Ten eerste realiseer je met AdWords een gericht bereik, aangezien klanten die al in jouw producten geïnteresseerd zijn de website nog makkelijker kunnen vinden. Ten tweede is er meer controle, want er is geen minimum contractstermijn of bestedingsvereiste. Het budget kan worden aangepast totdat de gewenste resultaten zijn bereikt. Als laatste verteld Google dat je zelf bepaalt wat het budget is en je hoeft alleen te betalen als iemand op jouw advertentie klikt en de website bezoekt. Je betaalt dus alleen wanneer er resultaten geboekt worden.

Nadelen van Google AdWords

Uiteraard is dit geen reclame-advertentie die het gebruik van Google Adwords aanspoort. Daarom is het belangrijk om te vertellen dat er ook een aantal nadelen zitten aan het gebruik van Google AdWords. Als jouw bedrijf ook aan zoekmachine optimalisatie werkt, zult je hier lang de goede resultaten van merken. Zoekmachine optimalisatie is vaak een langdurig proces, maar de behaalde posities zullen dan ook blijven voor langere termijn. Echter zullen resultaten van Google AdWords gelijk te zien zijn, maar dit werkt twee kanten op. Zodra je besluit om met de Google AdWords te stoppen, is de vindbaarheid van je bedrijf via deze advertenties ook direct weg.

Zoals net al gezegd  betaal je per klik. Dit is fijn, want zo belanden alleen klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten op de website. Echter, potentiële klanten klikken soms gedachteloos op het eerste resultaat dat ze zien, terwijl ze misschien niet eens op zoek zijn naar de producten die je op de website aanbiedt. Zo betaal je dus ook voor veel klikken die niet tot omzet zullen leiden. Tevens, als je een populair zoekwoord kiest, met concurrerende woorden, kunnen de kosten per klik hoog oplopen door het biedsysteem dat Google heeft ingesteld voor het gebruik van AdWords.

Google AdWords campagne wel of niet uitbesteden?

Indien je hebt besloten om gebruik te maken met Google AdWords, heb je er dan ook al over nagedacht of je het zelf wilt doen of wilt gaan uitbesteden? Een goede campagne neemt nu eenmaal tijd in beslag. Je moet er rekening mee houden dat wanneer een AdWords campagne niet goed geoptimaliseerd is, dit veel geld zal kosten en maar weinig op zal leveren. Als je het uitbesteedt scheelt dat zelf een hoop tijd. Daarnaast zal degene waaraan je het uitbesteedt een professional zijn met veel verstand van zaken, je weet dus dat de campagne in goede handen is. Toch kleven hier ook weer aantal nadelen aan. Zo zal je zelf geen kennis opdoen over het gebruik van Google Adwords. Daarnaast zou je de kosten die je nu kwijt bent aan het uitbesteden van Google AdWords ook kunnen gebruiken als extra budget voor de campagne zelf. Maak hier dus een bewuste keuze over.

Bron

Gastblogger Over Gastblogger
Dit artikel is geschreven door een gastblogger, voor www.digitalcontentmarketing.nl. Ook een gastblog plaatsen? Mail dan naar info@digitalcontentmarketing.nl.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *