Waar vind je goede online content?

waar vind je goede content?
Share Button

Je bent eruit: je gaat aan de slag met content marketing. De doelen zijn helder, de doelgroep en kanalen die je gaat inzetten ook. Nu komt het aan op content creatie en daarvoor heb je input nodig. Waar vind je online content én inspiratie?

Start intern

Ik geloof dat er in elk bedrijf veel informatie te vinden is. Vaak sta je er niet eens bij stil, maar kijk maar eens goed om je heen en verzamel alle content die je intern kunt vinden:

  • Wat staat er op de website? Welke documenten kan men downloaden, welke artikelen staan er, worden er misschien nog video’s gedeeld? Als er erg veel content op staat, probeer dan te kijken naar de best bekeken content en richt je eerst vooral daar op.
  • Welke andere content kun je digitaal vinden? Wat staat er op social media, maar ook intern op intranet (of Dropbox, Google Drive etc.)?
  • Is er een archiefkast met (oud) drukwerk? Super! Weer een lading aan bronnen en content.
  • Vraag het ook eens aan je collega’s. Weten zij nog waar je content kan vinden in de organisatie of hebben zij misschien zelf nog wat op de computer staan?

Recyclen mag!

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden: het hergebruiken van content mag! Zolang je het jezelf niet al te gemakkelijk maakt en teveel herhaalt. Maar je kunt gerust een ouder document updaten, content in een nieuw jasje gieten of van de verzamelde content nieuwe creaties maken.

Zo kun je statistieken verzamelen en in een infographic gieten. Je hebt daar handige tools voor zoals Infogr.am. Of highlight een van de statistieken, een quote uit een document of video en giet dat eventueel in een plaatje in jullie huisstijl.

Verken externe bronnen

Ook extern is er natuurlijk een hoop te vinden. Het kost in het begin misschien even tijd om de juiste bronnen te vinden die aansluiten bij jouw branche en inhoud die je wilt delen. Het is daarom goed om onderzoek te doen naar welke (online) magazines er zijn, wie er influencers zijn, eventueel of er zelfs evenementen zijn waar je uit kunt putten of als inspiratie kunnen dienen. Als je eenmaal bezig bent, kom je langzamerhand steeds meer tegen. Zo vind je op een online magazine misschien een bekende bloggers (experts, kennisleiders) tegen met een groot netwerk. Kijk dan eens op zijn Twitter en LinkedIn bijvoorbeeld voor nog meer bronnen. Welke groepen volgen ze op LinkedIn en welke (nieuws)sites lezen ze?

Door goed op te hoogte te zijn van wat er in de markt speelt, krijg je waarschijnlijk vanzelf inspiratie. Daarnaast kun je de content ook gaan cureren. Deel de berichten binnen jouw netwerk of gebruik de content door het in een nieuw jasje te steken, gecombineerd met de kennis en bronnen van je eigen situatie.

Handige tools

Maak het jezelf makkelijk door je te abonneren op de RSS feeds van de sites die je in de gaten wilt houden. Je kunt je natuurlijk ook inschrijven voor de nieuwsbrief, ze volgen op Twitter of op een Twitterlijst zetten als je dat fijner vindt. Vind een manier wat voor jou werkt om op de hoogte te blijven van het nieuws.

In dit artikel heb ik een lijstje gemaakt van handige tools en sites die je op weg helpen. Veel succes!


Geschreven door

Samira Salman
LinkedIn
@Socialandmore

Gastblogger Over Gastblogger
Dit artikel is geschreven door een gastblogger, voor www.digitalcontentmarketing.nl. Ook een gastblog plaatsen? Mail dan naar info@digitalcontentmarketing.nl.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *