Vijf tips voor succesvolle contentmarketing

5. Resized
Share Button

Het klinkt zo gemakkelijk: ‘contentmarketing’. Toch zien ze bij Werkspot nog maar weinig bedrijven die het langdurig succesvol in weten te zetten. Werkspot is met meer dan 1 miljoen geplaatste klussen en 7.500 aangesloten vakmannen de marktleider op het gebied van online aanbesteding van klussen in en om het huis. Bij deze een vijftal handige tips/learnings afkomstig van het online platform. Erg handig voor wanneer je zelf ook serieus met contentmarketing aan de slag wilt.

  • Tip 1: klant centraal, start altijd met onderzoek

    Ook al is het doel om in Google organisch beter gevonden te worden. Het start om door eindgebruikers ‘beter gevonden te worden’ dan andere websites. Stel je klant dus centraal, begrijp de customer journey, doe kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Gebruik opgebouwde data van klanten, Google Analytics en Adwords. Alles om ervoor te zorgen dat de content eindgebruikers echt helpt en je inspeelt op de behoeften. Zo kwamen we erachter dat onder andere de combinatie van ondergronden en soorten stucwerk veel vragen opleverde bij consumenten.

  • Tip 2: proces, rollen en verantwoordelijkheden

    Zorg voor een duidelijk uitgewerkt proces, waarin alle stappen, rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Zet een SEO expert op vaste momenten in om te zorgen dat alles wat wordt ontwikkeld aan de SEO-richtlijnen voldoet. En laat ook een CRO expert meekijken op de belangrijkste opleveringen. Je wilt immers ook dat verkeer wat landt binnen een content hub ook gericht converteert.

  • Tip 3: betrek experts voor inhoud

    Bij Werkspot weten we echt enorm veel over klussen in en rondom het huis. Gelukkig maar. Maar wanneer we heel kritisch zijn weten we dat onze kennis in het niet valt bij die van onze vakmannen. Daarom hebben we tijdens en voorafgaand de content ontwikkeling ook hen betrokken. De echte experts. Nog leuk om te doen ook.

  • Tip 4: verwachtingsmanagement

    Jammer maar helaas, contentmarketing rendeert morgen niet direct. Er is een aanlooptijd nodig, een soort vliegwieleffect. Dat zagen we ook bij de content hub voor stucen. De eerste twee maanden waren puur investeren voordat de vruchten überhaupt konden worden geplukt. Zorg er dus voor dat de verwachtingen van interne stakeholders vooraf zijn gemanaged, zo voorkom je dat net op het moment dat het oogsten kan beginnen de stekker uit je project wordt getrokken.

  • Tip 5: je content hub is nooit klaar

    Ook na de lancering van een content hub blijft het spel doorgaan. Bij Werkspot hebben we bewust gekozen om in de eerste release slechts een beperkte scope aan pagina’s live te brengen. Hierdoor kunnen we maandelijks nieuwe content over ‘stucen’ blijven toevoegen, terwijl we blijven leren van het resultaat van gedrag van onze consumenten: data. Welke content ontbreekt nog? En op welke pagina’s kunnen we de customer experience nog optimaliseren?

Redactie Over Redactie
Heb je een suggestie voor een onderwerp? Mail het gerust naar info@digitalcontentmarketing.nl. Onze redactie gaat er graag mee aan de slag.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *