Tobias Pasma over inbound: “Liever tien dan honderd lezers”

leuke inbound marketing
Share Button

Tobias Pasma werd vorige week genomineerd door Martijn Buurman en is werkzaam bij One4Marketing, een inbound marketing bureau. Hij wil marketing weer leuk maken, zo is op zijn social media profielen en ook zijn visitekaartje te lezen. Wanneer is marketing leuk eigenlijk? En hoe doe je dat? Tobias haalt een quote aan van Craig Davis: “Je moet mensen niet onderbreken bij dat wat ze leuk vinden, je moet zijn wat mensen leuk vinden”.

Wat is leuke marketing eigenlijk?

Kort samengevat is alles wat je niet interessant vindt vervelende marketing. Als voorbeeld geeft Tobias de Facebook advertenties met posts die verschijnen, omdat een kennis van vijf jaar geleden de pagina leuk vindt. Twee posts later zie je marketing die wél leuk is, bijvoorbeeld een grappig stripje van een pagina die je zelf volgt. Bij marketing moet je dus meer uit gaan van het exponentieel vergroten van bereik door interessante, inspirerende of amuserende content te delen, die shareable genoeg is. De tijd en het geld dat je aan advertenties besteed kun je beter in een goed contentcreatie team steken. Kwaliteit boven kwantiteit! “Ik heb liever dat slechts tien mensen mijn blog lezen en er één mijn product koopt, dan honderd lezers en geen conversie.”

Bij One4Marketing wordt HubSpot actief gebruikt, dus het is niet gek dat dit één van de favoriete inbound marketing cases is van Tobias. Klanten komen binnen via de interessante content, niet door de grote advertentiebudgetten. “We doen dit zelf ook zo. Tot een paar maanden geleden gebruikten wij niet eens AdWords. We willen een leuk bedrijf zijn, met leuke en interessante content. Het werkt, want we hebben er ook leuke klanten door.”

Wat zijn de basisvoorwaarden voor leuke marketing?

“Zorg allereerst voor draagvlak binnen je organisatie. Ook, of júist buiten de marketingafdeling. Het grootste deel van de kennis zit namelijk niet in de hoofden van de marketeers, maar in dat van de vakidioten, die met hun voeten in de modder staan”, vertelt Tobias. Marketing wordt op die manier enkel nog het faciliteren van de medewerkers die hun kennis willen delen. Hij zegt ook dat het belangrijk en een bewezen succesvolle manier is om mensen te trekken met amusement – maak je content maar écht grappig! Dat is al snel aantrekkelijker om te delen.

Rommelcontent

Ik vroeg Tobias hoe hij inbound marketing over zo’n vijf jaar zag. Volgens zijn voorspelling zullen bedrijven uit álle branches zich ermee bezig houden. De branches waar het nu al in leeft –marketing, IT, HR- zullen al ver gevorderd zijn, kwalitatief hoogstaande content produceren en inbound professioneel toepassen. Andere branches zullen zijn waar de marketing en IT nu is. Tobias voegt toe: “Ik denk ook dat er eerst nog veel meer ‘rommelcontent’ geproduceerd gaat worden, de contentshock wordt dus nog groter. Daarna gaan we allemaal naar minder en betere content, omdat anders helemaal niemand het meer leest.

De 3 tips voor leuke marketing

  1. Zorg voor echt interessante, leuke, relevante content die bij je doelgroep past. Pas hierbij op dat je niet terugvalt in een oude gewoonte om je mooie inbound marketing daarna outbound teveel te pushen! Dus Twitter je content niet 20 keer.
  2. Begin met buyer persona profielen als je start met inbound marketing. Dan heb je een plan over wat je gaat doen en hoe. Vergeet je persona niet, hang hem of haar zelfs in je kantoor.
  3. Creëer binnen de hele organisatie draagvlak, zeker ook buiten de marketing afdeling. Zorg dat je de managers en directeurs ook mee hebt, want dat heeft impact op alles. Cultuurverandering is belangrijk voor succesvolle inbound marketing.

Nominatie

Tobias Pasma nomineert Jan Willem Alphenaar, want: “Hoewel ik hem geloof ik nog nooit het woord ‘inbound’ heb horen uitspreken, komen veel van zijn ideeën overeen.”

Rianne Dekker Over Rianne Dekker
Ik ben bij Engagement Media werkzaam als webredacteur en online communitymanager voor zowel B2C als B2B klanten. Mijn digitale interesse ligt vooral bij alles wat met schrijven/content te maken heeft. Als je suggesties hebt voor onderwerpen, stuur me gerust een mail.

Share Button

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *