Tijdschrift? Merk! Doelgroep? Gevoelsgroep!

Share Button

engagementmedia-beauthentic copy

Tijden zijn veranderd

“Maar wie is uw doelgroep dan? Hoe ziet uw ijkpersoon er uit?”, het zijn twee van de meest gestelde vragen bij gastcolleges op welke media-academie dan ook, twee voor mij vooral dánkbare vragen. Want waarom: bij het bepalen van doelgroepen en ijkpersonen, wat in de lesboeken van de dames en heren studenten dus nog altijd terugkomt, beginnen we direct al met het uitsluiten van andere mensen. Dat kunnen we ons anno nu in de media, en bij tijdschriften al helemaal, niet (meer) veroorloven en bovenal, tijden zijn veranderd. ‘De consument’ laat zich niet meer in een hokje plaatsen. De tijd dat we als bladenmakers konden beweren dat ene Peter de ijkpersoon is, daar woont, die auto rijdt, een relatie heeft en twee keer per jaar op vakantie gaat; die tijd is voorbij.

Gevoelsgroepen

AutoWeek bestond tot vier jaar geleden uit onder meer een weekblad en website, was in ontwikkeling, inhoudelijk en technisch, de tijd toen al ver veruit en is in daarna verder doorgegroeid als succesvol mediamerk, de absolute nummer 1 van de Nederlandse automotive media in print en digitaal. Dat in de voorgaande zin het woord ‘succesvol’ kan staan komt door een verdere verbreding van de redactionele formule, de aanwezigheid in zoveel mogelijk mediasegmenten en de bewuste keuze het directe doelgroepdenken los te laten. We zijn die ‘D’ gaan vervangen door een ‘V’: voelgroepdenken of, en dat klinkt iets minder plastisch, gevoelsgroepen.

Cover AutoWeek

Ons uitgangspunt is dat consumenten het weekblad kopen, de websites bezoeken, video’s bekijken en straks het evenement bezoeken omdat ze zich graag willen associëren met ons merk, omdat ze zich er goed bij voelen, omdat ze erbij willen horen. En ons merk associëren ze vervolgens met waarden als onafhankelijkheid, objectiviteit en betrouwbaarheid. Dat kan iemand zijn van 18 die net zijn rijbewijs heeft, die dertiger die zijn eerste lease-auto mag uitzoeken, de 40-plusser op zoek naar een auto voor zijn vrouw én die bijna zestiger die zijn droom waarmaakt en eindelijk die klassieker aanschaft. Populair gezegd: AutoWeek biedt voor elk wat wils. Dat feit zorgt ervoor dat we intussen een enorm en dús breed bereik hebben met onze drie magazines, drie websites, videokanaal, tablet- en mobile-apps, social media en colleges. Ik beloof u: daar komt in 2014 nog meer bij.

De consument verandert, het consumentengedrag dus ook en daar is veel media te laat bij aangehaakt. Louter als tijdschrift is er geen bestaansrecht meer. Met beperkt blijven denken in doelgroepen en ijkpersonen werken we dat in medialand nóg meer in de hand.

Over de auteur
Robert van den HamRobert van der Ham, hoofdredacteur AutoWeek en hoofdredacteur van het jaar
 LinkedIn
Twitter

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *