Persona’s: fictie of werkelijkheid?

Share Button

Maandagochtend 08.30 uur: de eerste vergadering gaat van start. ‘Vandaag beginnen er drie nieuwe mensen’, zo klinkt het. ‘Maarten, Jasper en Kim. Ze zijn vanaf nu bij aanwezig bij elke vergadering’. Ik kijk rond en zie vragende blikken. De verklaring laat niet lang op zich wachten: dit zijn persona’s, onze klanten. Fictief, maar niet minder realistisch. Hoe haal je het beste uit je persona’s?

Geloof in je persona’s: ze bestaan echt

Maarten, Jasper en Kim, we kennen ze door en door. Zo is Maarten single, heeft Jasper een vriendin en komt Kim net uit een lange relatie. Het lijkt misschien vreemd om je (content)marketing te richten op verzonnen personen. Helemaal verzonnen zijn ze echter niet. Je baseert jouw persona op je doelgroep; de werkelijkheid. Waar een doelgroep vaak breed gedefinieerd is, gaat een persona-omschrijving een stuk dieper. Je beschrijft bijvoorbeeld ook hun gedrag, emoties, voorliefdes, onzekerheden, werk en hobby’s. En de kans is groot dat jouw doelgroep niet slechts uit één, maar uit meerdere persona’s bestaat.

Volwaardige gesprekspartners

Voortaan gaan we bij elke creatie, innovatie of aanpassing uit van wat Maarten, Jasper en Kim willen. We vragen ze welke problemen ze hebben, of ze begrijpen waar we mee bezig zijn en hoe ze iets het liefst gerealiseerd zouden zien. Hun grootste wensen vormen onze belangrijkste actiepunten. Zowel voor contentmarketing als voor de ontwikkeling van producten en diensten.

Hoe zorg je ervoor dat ze altijd en overal aanwezig zijn? Maak ze tastbaar op een memoboard. Beschrijf hun belangrijkste eigenschappen en gegevens in steekwoorden of met icoontjes en voeg een foto toe om het af te maken. Zet ze op een stoel aan de vergadertafel, zo zijn ze altijd in beeld en ontkom je er niet aan om rekening met ze te houden. Stel jezelf bij elk punt de vraag: hoe helpt dit Maarten/Jasper/Kim?

Waardevol voor contentmarketing én product/dienst

We gaan geen vergadering in zonder minstens één van onze nieuwe vrienden. Het is van belang dat de persona’s door iedereen omarmd worden, van de afdeling marketing tot en met ICT. We werken allemaal samen aan het beste product of de beste dienst voor dezelfde doelgroep. Je kunt persona’s niet alleen gebruiken om je content en inbound marketing op af te stemmen, maar ook om je product te optimaliseren. Denken vanuit je persona’s zorgt voor een frisse blik. Het kan grote veranderingen aan je product of dienst tot gevolg hebben, waar je zelf wellicht nog niet bij stil had gestaan.

Blijf toetsen aan de werkelijkheid

Het is van belang om met je persona’s zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Toets de eigenschappen die jij aan je persona’s hebt gegeven daarom zo vaak mogelijk. Houd interviews met bezoekers, klanten en niet-klanten. Houd surveys of vraag om feedback. Zo kom je erachter of je persona’s nog voldoen en of wat je biedt nog wel aansluit bij jouw doelgroep. Je doelgroep gaat met haar tijd mee, je persona ook. Blijf dus toetsen en verfijnen.

Zorg dat je content naadloos aansluit

Je maakt persona’s om jouw doelgroep zo goed en gericht mogelijk te kunnen bedienen en voorzien van informatie. Zorg er daarom voor dat wat die doelgroep te zien krijgt, ook goed aansluit op hun verwachtingen en wensen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op je website de juiste vragen te stellen, waarmee jij je sitebezoekers kunt indelen naar personatype. Op een downloadformulier bijvoorbeeld of bij de inschrijving voor een nieuwsbrief. Na deze stap weet je meer van je bezoeker en kun je content bieden die beter aansluit bij dat specifieke type. Veel relevanter voor de bezoeker en het levert belangrijke data op.

En ze leefden nog lang en gelukkig…

Werken zonder persona’s is eigenlijk als schieten met hagel. Neem je persona’s serieus, want je kunt veel van ze leren. Zij zijn de mensen voor wie je het allemaal doet. Maarten, Jasper en Kim zijn uit mijn contentstrategie in ieder geval niet meer weg te denken. Wel jammer dat ze bij de vrijdagmiddagborrel nooit van de partij zijn…

Kione Smits Over Kione Smits
In mijn werk als content marketeer bij online hypotheekadviseur eyeOpen draait alles om het bieden van relevante content, op het juiste moment. Het afsluiten van een hypotheek is immers een belangrijke financiële beslissing, die veel vragen oproept. Deze vragen beantwoorden we door middel van informerende en verhelderende content, die tegelijkertijd zorgt voor een glimlach.

Share Button

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *