Ook voor B2B: Contentmarketing=Leadgeneratie

Share Button

WebIn de zakelijke markt maken we gebruik van verschillende marketingactiviteiten om in contact komen met potentiële klanten. Voor het genereren van leads organiseren of bezoeken we netwerkevenementen, beurzen en congressen . We publiceren artikelen en delen kennis om hiermee  onze autoriteit te tonen en belangstelling te creëren. Ook maken we nog altijd gretig gebruik van traditionele marketingmedia als print en telefoon om potentiële klanten te bellen en verleiden. Offline weten we intussen wel hoe we effectief warme leads moeten genereren.  Maar het genereren van leads beperkt zich al lang niet meer tot de offline wereld;  online leadgeneratie is inmiddels even onmisbaar en -belangrijker- minstens zo rendabel.

Bee2Bee

Online leads en contentmarketing
Anno 2014 hebben we qua online marketing keuze uit een breed assortiment aan middelen, kanalen en disciplines. Denk bijvoorbeeld aan search-engine-optimization, socialmediamarketing, e-mailmarketing en whitepapermarketing. Al deze middelen hebben één ding gemeen: content.  Content om jezelf vindbaar te maken. Content als bouwsteen bij de vorming van jouw (online) reputatie. Content als instrument om mensen te prikkelen om met jou (online) te interacteren. Ook bedrijven laten zich online beïnvloeden en je kunt jouw marketingmix hierop aanpassen.

Kwalitatieve digitale content wordt daarom steeds belangrijker voor bedrijven als onderdeel van het voortraject van verkoopactiviteiten. Een voortraject met veel online contactmomenten die elk kunnen dienen als koude of warme lead. Wanneer mensen overwegen een product bij jou aan te schaffen of gebruik willen maken van één van jouw diensten, dan oriënteren ze zich vaak eerst online. Het resultaat van wat ze over jou vinden bepaalt in hoge mate het succes. Door gebruik te maken van de juiste digitale contentstrategie ben je in staat jouw leads online te optimaliseren.

Online Leadgeneratie in cijfers
In de loop van 2013 presenteerde diverse  bureaus resultaten van onderzoeken rond het genereren van online leads en digital contentmarketing. Wishpond meldde onder andere dat 91% van de B2B-marketeers intussen gebruik maakt van digital contentmarketing en dat LinkedIn een effectief platform is voor B2B-bedrijven. Uit hun onderzoek blijkt dat 77% van de marketeers klanten hebben gekregen via LinkedIn. Hiermee is het platform voor B2B 2,7x effectiever voor het genereren van leads dan Facebook of Twitter. Opvallend is echter dat de meeste B2B-marketeers toch nog steeds vooral gebruik maken van Facebook in plaats van LinkedIn (90% versus 47%). Zakelijk bloggen is in 2013 ook aangeslagen; 60% van de B2B-bedrijven heeft nieuwe klanten gekregen dankzij hun bedrijfsblog. Uit het onderzoek blijkt verder dat CEO’s vooral niet moeten schromen te posten op socialmediaplatformen; 77% van de markt is namelijk eerder geneigd om klant te worden als de CEO actief is op social media. In de infographic van Whispond staan alle resultaten op een rij.

Meer onderzoek naar leadgeneratie in B2B werd gedaan door BuyerZone. In dit onderzoek komt naar voren dat steeds meer bedrijven gebruik maken van CRM-software. Met deze software kan het genereren van leads worden geoptimaliseerd door het deels te automatiseren. BuyerZone constateerde een stijging van 18% (van 56% naar 74%). Dit zijn overigens vooral de grotere bedrijven. Van bedrijven met minder dan 10 personen in dienst gebruikt slechts de helft CRM-software. Het zijn dan ook de grotere bedrijven die het meeste rendement uit dergelijke software halen en hiermee kwalitatieve leads genereren.

Hindernissen en toekomst?
De B2B-marketeer is echter nog niet tevreden volgens het rapport Lead Generation Trends 2013. In 2013 is gebleken dat er nog diverse hindernissen zijn die effectieve online leadgeneratie in de weg staan. Gebrek aan tijd, budget en middelen zijn de grootste hindernissen. Een ander belangrijk obstakel is het gebrek aan kennis en kunde met betrekking tot digitale contentmarketing. Met name kleine bedrijven beschikken nog over weinig digitale know-how.

De resultaten van deze onderzoeken laten gelukkig zien dat in 2013 op het gebied van contentmarketing en leadgeneratie ten opzichte van 2012 al enorm aan terrein is gewonnen. Bovendien bevestigen de onderzoeken dat een goede contentmarketingstrategie positieve effecten heeft op het genereren van leads.  Met een beetje durf, visie en budget zijn de obstakels van 2013 te overbruggen en maakt digital contentmarketing in 2014 een megasprong. Het komende Digital Content Marketing Congres belooft hier in ieder geval een belangrijke bijdrage aan te leveren.


Over de auteur:
EM Brandon van Spall - kopie (2)Brandon van Spall
Webredacteur Engagement Media BV
 LinkedIn
 Twitter

 

 





Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *