Marketing knowledge gap

Share Button

engagementmedia-knowledgesharing copyErvaren is niet genoeg…
Leusden – Ervaring is belangrijk. Weten hoe marketing werkt; is een kwestie van doen en ervaren. In een snel veranderende tijd als die waar we nu in leven is ervaring inderdaad noodzakelijk, maar dat dient ingebed te zijn in concrete kennis. Kennis veroudert snel vandaag de dag. Nieuwe modellen, technieken, media en technologische ontwikkelingen wisselen elkaar in rap tempo af. En wie weet is kennis op enig moment belangrijker dan de remmende ervaring.

Mogelijk kunnen we dit al concluderen uit de vele onderzoeken die worden gepubliceerd. Veel conclusies leiden naar het ontstaan van een ‘knowledge gap’ tussen de ‘knows’ en ‘no-knows’.

Marketing wordt concreter…
Is er een verschil op te merken tussen de niet- en wel-digitale marketeers? Er wordt al veel gewerkt met digital marketing en social media, maar het is vooral ‘praktisch’. Een gebrek aan kennis over strategie, implementatie van digital marketing in organisaties en het opzetten en interpreteren van data (de analytics en metrics) is aanwezig. De meer digitale marketeers weten dat ze gestructureerd kennis dienen bij te houden, omdat tools, modellen en middelen elkaar constant opvolgen. De minder moderne marketeer ziet deze valkuil niet. Komt dat door onwetendheid?

Een ‘educated guess’ uit de vele onderzoeken geeft aan dat fors minder dan de helft van de marketeers aangeeft goed op de hoogte te zijn om antwoord te geven op de nieuwe media, modellen en concepten binnen digital marketing. Door werkervaring zijn ze vertrouwd geraakt met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social, search en usability. Opvallend is echter dat zowel de marketeer, die goed op de hoogte is van de nieuwe digitale concepten, ongeveer de gelijke uitdagingen ziet als de minder moderne collega. En dat is grip houden op data (analytics), het succesvol managen van de vele media (omnichannel) en het meekrijgen van de organisatie in de nieuwe vormen van marketing, klantcontact en verdienmodellen. Daar ligt blijkbaar de laatste en grootste uitdaging. Er is een kennislacune aan het ontstaan tussen de digital marketeers en ‘de rest’ van de organisatie.

Dé uitdaging: grip op data, omnichannel management en de organisatie meekrijgen.

Spanningsvelden voor  uw carrière
Peter Verhoef en Peter Leeflang van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) brachten in hun onderzoek alle digitale marketing-uitdagingen in kaart en kwamen tot interessante spanningsvelden voor de carrière van marketeers. De conclusies van beide professoren zullen u aanspreken: de uitdaging voor de moderne marketeer en communicator ligt in het verkrijgen van Customer Insights, het managen van sociale media en het relevant maken van het fenomeen ‘big data’.

4% van de marketeer bezit de noodzakelijk capaciteiten voor de nieuwe marketingfuncties

Volgens Verhoef verzamelen bijna 20% van de ondervraagde marketeers allerlei gedetailleerde gegevens over klanten waarop o.m. marketing en communicatie wordt afgestemd. Dit zijn dan vooral de marketeers bij utilities, telco en finance. Over het algemeen zijn veel organisaties niet zo ver dat men beslissingen kan funderen op relevante informatie. Hoe nemen ze dan gefundeerde beslissingen?

De digitalemarketing- en socialmedia-ontwikkelingen hebben volgens de professoren Verhoef en Leeflang de meeste impact op de manier waarop we marketing uitvoeren. Het grote risico is echter dat er weinig aan kennisontwikkeling wordt gedaan om mee te gaan in de trends en ontwikkelingen. Zo zegt slechts 4% van de ondervraagden de noodzakelijke capaciteiten in huis te hebben om de nieuwe marketingfuncties goed genoeg te kunnen uitoefenen. U kunt zich dus relevant onderscheiden door samen met uw ervaring ook relevante (theoretische) kennis op te doen!

tabel pagina 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de auteur:

Egbert jan van belEgbert Jan van Bel
Auteur van marketing- en managementboeken, kerndocent bij Beeckestijn Business School en geeft lezingen en workshops over het onderwerp marketing, digital  leiderschap, CRM en klantbehoud.
 LinkedIn
Twitter

 

 









Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *