Maak het jezelf makkelijk met Marketing Automation

Marketing-Automation
Share Button

Met de feestdagen in aantocht worden er verlanglijstjes opgesteld. Ik heb zelf mijn zinnen gezet op aanvulling van mijn iTunes-muziekcollectie. Mijn verlanglijst bestaat uit deuntjes die ik in MP4-formaat wil hebben. Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een CD kocht. Maar ik heb er wel duizenden! Het geeft een hoop gedoe in de auto. Doe mij maar een USB-stick.

Na elke zoekactie op YouTube kopiëer en plak ik de naam van de artiest en de titel in een tekstfile, en rubriceer op stijl. Er gaan vaak weken en soms maanden voorbij eer mijn lijstjes enige lengte van betekenis hebben gekregen. De categorie Dance was vorige week aan de beurt. Ik publiceer de YouTube clips netjes onder elkaar op mijn Facebook-tijdlijn. Waar ik ook ben, ik kan inloggen en mijn verlanglijst afspelen. Bij voorkeur in een ruimte waar de laptop of pc een aansluiting op de audioset heeft. Lekker.

Als het moment van aanschaf is aangebroken en de iTunes Store uitnodigend voor mij openstaat, vul ik mijn lijst aan met meer nummers van dezelfde artiesten. Die heeft iTunes overzichtelijk voor mij onder elkaar gezet. Met een druk op de knop luister ik een halve minuut van de track, om na te gaan of ik het muzikale juweeltje aanschafwaardig vind.

Doorgaans wordt mijn lijst wel tweemaal zo lang. Er is veel moois verkrijgbaar en vrijwel alles van mijn gading is te koop. Ik ontdek nieuwe artiesten en ik verbreed mijn muzikale kennis. Heerlijk. De tracks haal ik binnen via iTunes en ik mag ze in de directories van mijn keuze zetten. Vanuit de Dance-directory kopiëer ik de aangeschafte tracks naar de USB-stick Dance. Zo heb ik mijn eigen manier gevonden en ik voel me er happy bij. Maar het zou natuurlijk veel effectiever kunnen.

Gehannes met lijstjes

En nu over Marketing Automation (MA). Want die kop staat er niet voor niets. Het proces dat ik hierboven beschreef geeft een mix van interesse en behoefte, gemak, automatisering en handwerk weer. In mijn jeugd zou dit heel anders zijn gegaan. Gehannes met lijstjes en blocnotes, naar de radio luisteren welke DJs mijn nummers draaiden, opnemen op casettebandjes, expedities naar de platenzaken – ook buiten mijn woonplaats – en zoeken en vinden. Of vragen, of bestellen. Mijn collectie is met bloed, zweet en tranen bij elkaar gesprokkeld. Ik heb er wellicht daardoor zo’n hechte band mee. Mijn zoek- en vindproces is nu min of meer geautomatiseerd, en ik heb het gevoel dat ik meer controle over mijn keuzen heb. Het is in ieder geval overzichterlijker, makkelijker af te spelen en mijn keuzes zijn deelbaar. Zo doe ik anderen ook nog een plezier. Dit is belangrijk voor mij.

Automatisering van processen – en dan met name bedrijfsprocessen – heeft sinds eind jaren 80 ons leven makkelijker gemaakt. Met internet, databases (Excel), robotisering en apps kunnen we ons nu niet meer voorstellen dat het eens heel anders ging. Vroeger was beslist niet alles beter.

Denk aan iets eenvoudigs als een wekkerradio (je automatisch laten wekken) en het instellen van de thermostaat tot aan complexere zaken zoals loonadministratie (ERP software), we verwennen onszelf ermee.

Marketing Automation is verwennerij

Door inzet van MA krijg je als marketeer een beter inzicht in de acties en reacties van webbezoek. Het traject van lead generatie tot aankoop en de nurturing en nazorg die daarbij horen kan allemaal geautomatiseerd worden.

Ik noem marketing een verzameling van administratieve processen, omdat sociale media bijhouden, emails versturen, webbezoek analyseren voornamelijk bestaat uit organisatie van informatie. En als je die op een slimme manier opbreekt in functionele brokjes kan degene ‘die erover gaat’ er verder mee. Ervan uitgaande dat de huisstijl en de marketing strategie in orde is en voor de juiste lading en tone-of-voice zorgt, zijn uitvoerende taakjes prima te automatiseren.

Taken vastleggen

Een groot voordeel vind ik dat met deze werkwijze minder werknemers kwalitatief meer volume aankunnen. Als marketingmanager geef ik er de voorkeur aan dat er zo min mogelijk aanspreekpunten zijn waar het om processen en afspraken gaat. En met MA sluit je onduidelijke afspraken of miscommunicatie bijna uit. Je legt het vast.

Repeterende taken zoals Twitterberichten, mutaties in de database (bijvoorbeeld automatische registratie van klantreizen en – gegevens zoals downloads en invulformulieren), plaatsingen van specifieke landingspagina’s en aanbiedingen worden klaargezet, geaccordeerd en op tijd geactiveerd. Geprogrammeerd dus. De wirwar van adhoc werken is niet meer nodig. Cluster je tijd en agendeer de taken die voor langere termijn op de agenda staan. Zo hou je tijd over voor kwalitatieve feedback en analyse van de marketing. Het zal ineens duidelijk worden wie wat doet en waarom en waarvoor. De marketingafdeling indelen in functies en taken is slim. Denk bijvoorbeeld aan bloggers, conversie optimaliseerders, infograpic designers en database specialisten. In de praktijk zal het erop neer komen dat meerdere functies door een persoon uitgevoerd worden.

Samenwerking Marketing en Sales

Zo kan de marketingmedewerker zich gericht bezighouden met de invulling van de campagnes, webcare of de verschillende stages van de lopende campagnes. Dit overzicht zorgt voor veel meer structuur en rust. De benadering is bijna wetenschappelijk. Met MA komt de nadruk op menselijk handelen en -gedrag te liggen. Met analyse van die inzichten kun je kwalitatief flinke stappen in de effectiviteit van je campagne maken. Voeg daar samenwerking met Sales – relatiemanagement en verkoop – aan toe. Feedback zal er voor zorgen dat de koopprocessen nog effectiever worden ingericht. Het gaat om rendement.

Oh ja, dat iTuneslijstje. Dat is met plezier samengesteld. En tweemaal zo lang geworden. Maar echt effectief werken vind ik het niet. Misschien is dat maar goed ook, want mijn collectie zou er veel te groot mee worden.

 

Vriendelijke groet, Albert Mensinga / @AlbertMensinga

Credit images: © http://www.wallchan.com

Albert Mensinga Over Albert Mensinga
Van creatief naar business consultant. Mijn basis is corporate communicatie. Specialisatie: inbound marketing en sales voor online b2b. Meten is weten, en geeft inzichten voor effectieve online marketing. Als online-projecten gedreven worden vanuit een ondernemersvisie hebben marketing en innovatie voorrang op ICT. Mijn thema's zijn lead generation, conversie, marketing vóór sales. Mijn kruimelpad: Traffic Building & Content, Techniek & Identificatie, Verkoop & Conversie!

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *