Maak kennis met Truus Koppelaar

Share Button

leadinspiratieDiverse sprekers van het Digital Content Marketing Congres hebben al van zich laten horen op deze website. Vandaag is de beurt aan Truus Koppelaar, Directeur Marketing & Communicatie van AFAS software. Truus is o.a. verantwoordelijk voor de opmerkelijke offline sponsoringcampagne van AZ, een campagne waardoor AFAS veel naamsbekendheid heeft gekregen. De grote vraag is natuurlijk: Wat doet AFAS aan online contentmarketing en leadgeneratie? Truus heeft tijd gevonden in haar drukke schema om op deze en andere vragen antwoord te geven. Lees snel verder.

20121214_1956

Dag Truus fijn dat je even tijd voor ons hebt. Je bent als Directeur Marketing en Communicatie werkzaam voor AFAS Software. Voor zij die jullie bedrijf niet kennen: Wat voor software produceert AFAS precies?

“Wij zijn bekend om onze ERP-software. Deze software automatiseert alle administratieve processen van een organisatie met één systeem. Denk hierbij aan boekhouding, salarisverwerking, personeelszaken, CRM en projecten. “

 Je werkt alweer bijna 18 jaar voor AFAS. Het bedrijf is intussen enorm gegroeid.  Hoe zag die beginperiode eruit?

“AFAS is ontstaan door een management buy-out en ik ben meegekomen met een van de eigenaren vanuit zijn eerdere bedrijf. Ik ben er dus vanaf het begin bij. We begonnen met 48 medewerkers. In die tijd draaide alle financiële en logistieke software nog onder DOS!”

Er is dus veel veranderd?

“Jazeker. In de loop der jaren is onze software uitgegroeid tot een compleet geïntegreerd ERP-systeem in de cloud. Ons product is nu vele malen mooier en stabieler geworden. Ook qua grootte is het bedrijf enorm veranderd. Gemiddeld hebben we elk jaar 15% groei en zijn hiermee een speler van formaat geworden. Inmiddels werken 330 werknemers bij AFAS!”

Binnen AFAS ben jij o.a. verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Welke rol speelt digital contentmarketing hierbij?

“Marketing is bij ons de laatste 5 jaar erg veranderd. Eerst waren we vooral aan het ‘zenden’ en gingen we op zoek naar de klant door het sturen van een DM. Maar we kwamen erachter dat de consument (ook zakelijk) is veranderd. Hij gaat zelf online op zoek naar leveranciers. 70% van het koopproces doet hij zelf al online, voordat het eerste face-to-face-contact plaatsvindt. Voor Marketing betekent dit dat je in elke fase van het koopproces gevonden moet worden op de juiste content. Dat is een grote uitdaging, maar het werkt wel. We leren nog elke dag op dit vlak. Het mooie van digital contentmarketing is ook dat je alles kunt meten en testen. En dat doen we dus ook. Het optimaliseren van landingpagina’s en formulieren levert steeds hogere conversiepercentages op.”

Zijn jullie ook actief op social media en hoe zetten jullie die in?

“Zeker, social media zijn als B2B-bedrijf zeer belangrijk. We hebben een webcareteam, waarin mensen van diverse afdelingen zitten. We zitten er bovenop. Alleen al door snel te reageren op tweets of posts maak je het onderscheid. Ook hier proberen we leadgenererend bezig te zijn.”

Op 11 maart spreek je tijdens het Digital Content Marketing Congres, waar ga je het over hebben?

“Het is een succesvol praktijkverhaal uit de B2B. De titel van mijn bijdrage is: “Van Leadgeneratie naar Leadinspiratie”. Bij AFAS waren we altijd al gefocust op leadgeneratie bij alles wat we deden, of het nu een DM betrof of de corporate website. Nu zijn we niet meer aan het zenden, maar is alles erop gericht om gevonden te worden. Dat doen we door de doelgroep te inspireren met de juiste content. En dan te converteren! Ik vertel in een praktisch verhaal hoe AFAS Software daar succesvol mee bezig is, maar ik zal ook aandacht besteden aan de ‘lessons learned’.”

Tot slot: naar welke van de andere sprekers op het congres ben jij het meest benieuwd?

“Mij lijkt de marketing director van Hubspot zeer interessant. Ik volg hen ook en ik vind dat zij contentmarketing erg goed doen. Ben benieuwd of ze in Amerika alweer nieuwe inzichten hebben!”

Truus Koppelaar spreekt op 11 maart op het Digital Content Marketing Congres van 11.00 – 11.25 uur.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button