Hoe leg je de basis voor je Content Marketing Strategie?

content marketing strategie
Share Button

Oh teleurstelling, er bestaat geen specifiek sjabloon dat je kunt toepassen om een succesvolle content marketing strategie op te bouwen. Maar, laat ik je een aantal richtlijnen geven die je kunt gebruiken om te bepalen welke elementen je consequent kunt inzetten. Zie het als de bouwstenen voor je content marketing strategie.

Je doelen en missie vormen de richtlijn…

Iedere geslaagde strategie begint met het stellen van de juiste vragen. Maak de vragen specifiek en niet te algemeen. Dus niet “hoe kan ik mijn verkoop verbeteren” of “hoe krijg ik meer likes”… Stel jezelf de vraag met een doelstelling daarbij, zoals:

  • Hoe kan ik de engagement met mijn merk 20% verhogen in doelgroep twintigers?
  • Hoe bouw ik een e-mail bestand op van minimaal 10.000 adressen met lifestyle gegevens voor product X?
  • Hoe kan ik voor doelgroep X de touch points van de complete customer journey categoriseren?
  • Welke prospects kan ik binnen drie maanden converteren naar winstgevende klanten?
  • Hoe kan ik mijn retentie (=klantbehoud) met 20% verbeteren in doelgroep X?
  • Hoe kan ik kennis opbouwen van mijn klanten om via event driven marketing met 1:1 aanbiedingen de aankopen via up-selling / cross-selling te verbeteren?
  • Hoe kan ik het aantal aanbevelingen verbeteren in aantal en resultaat, minimaal 1 op 50 (?) klanten schrijft een review die minimaal een 8.0 als cijfer heeft?
  • …enzovoort, maar maak je doel concreet!

Meer weten over B2B contentmarketing? Op 4 november is het Digital ContentMarketing Congres B2B Edition. Alles over content, leadgeneratie, video-contentmarketing en trends. Klik hier voor meer informatie!


Maar van wie is de content eigenlijk?

Als je zou vragen ‘wie is eigenaar van de content van dit bedrijf?’ dan gaan er wellicht vele handen omhoog. Iedereen gaat weer anders met content om. Dus, je ziet het probleem al… Veel verschillende stijlen, vormen, gebruik van kanalen en… uiteenlopende doelstellingen. Hoe groot of klein je organisatie ook is, maak één iemand het baasje van de content en de bewaker van de strategie.

Het is belangrijk om in jouw content marketing plan duidelijk te documenteren wie er verantwoordelijk zijn voor de verschillende aspecten van de content programmering. Dat hoeft niet veel moeilijker te zijn dan een overzicht van functies en onderwerpen van de content. Kortom, net zoals met de meeste dingen, moet je de balans tussen structuur en flexibiliteit weten te vinden.

Controleer je strategie en leg vast wat de ‘constante’ is, daarmee bedoel ik het vasthouden aan missie en doelen. Vergeet vooral niet het interne content management… plak deze bij wijze van spreken aan de muur. Sta open voor het feit dat iedere dag nieuwe kansen biedt je content (en die van anderen die voor je relevant is) te verspreiden en te delen. Leg daarom de kaders vast van je ‘flexibiliteit’. Hiermee creëer je ook een actuele content. En dat is nodig want met digitale content is het net als met kranten… morgen wordt de vis er in verpakt.


Geschreven door Egbert Jan van BelHoe leg je de basis voor je Content Marketing Strategie?

LinkedIn

Twitter

 

 

 

Gastblogger Over Gastblogger
Dit artikel is geschreven door een gastblogger, voor www.digitalcontentmarketing.nl. Ook een gastblog plaatsen? Mail dan naar info@digitalcontentmarketing.nl.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *