Hoe betrek je collega’s in je contentmarketingstrategie?

Share Button

Als er een sector is waar veel content en informatie aanwezig dan is dat wel bij bedrijven die hun bedrijfsmodel en omzet baseren op kennis. Zelf werk ik al jarenlang in de IT-sector om maar eens een voorbeeld te noemen. Daar werken specialisten, consultants, managers die hun klanten voorzien van advies en implementatie. Een enorme bulk aan informatie en ervaring die dagelijks rondloopt.

ID-100111418 (2)

Als marketeer sta je voor de uitdaging hoe je de onderneming met al deze kennis zo effectief mogelijk onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Contentmarketing is dan een discipline die gebruikt wordt om nieuwe klanten te interesseren, te overtuigen en te bedienen.

Marketeers gaan aan de slag om deze content te produceren. Toch moet je hierbij niet alleen marketeers betrekken, maar juist ook de specialisten, consultants, productmanagers, customerservicemedewerkers en overige experts. Per slot van rekening behandelen en creëren zij elke dag relevante content zoals presentaties, documenten, klantverzoeken, ideeën, etc. Zij zijn de beste ambassadeurs en zij kunnen het meeste bijdragen in een contentmarketing en socialmediamarketingstrategie.

Hoe betrek je deze collega’s bij je contentmarketing en socialmediamarketing.

Het is essentieel om binnen de organisatie collega’s en experts te vinden die een rol willen spelen in contentmarketing. Ze hebben allemaal een oor, oog en stem die direct met de klant en doelgroep in verbinding staat. Ook al schrijven ze niet allemaal een blog of maken ze prachtige presentaties, het is essentieel ze te betrekken; zij kennen de doelgroep van je bedrijf als geen ander.

Een paar punten van aandacht:

  • Buy-In van Collega’s. Leg je collega’s uit hoe hun expertise, kennis en informatie kan worden omgezet in relevante content voor specifieke doelgroepen. En nog belangrijker: leg ze uit wat het belang hiervan is in dit digitale tijdperk. Je hebt hun buy-in nodig.
  • Training Contentmarketing. Train collega’s in de basisprincipes van contentmarketing en social media. Wat zijn de voordelen van het verspreiden van kennis, wat is het voordeel voor henzelf, de organisatie en de klanten? Het gaat er toch om dat de organisatie en deze collega’s als ‘thoughtleaders’ of te wel autoriteit bekend staan. Thoughtleadership gaat uit van de inhoudelijke kennis, binnen de organisatie op een specifiek vakgebied. Bekend staan als autoriteit werkt overtuigend in elke (nieuwe) klantrelatie.
  • Tools voor Contentmarketing. Verschaf je collega’s een plaats en de tools waar ze content met elkaar kunnen delen en makkelijk kunnen vinden. Het gaat er dus om dat je contentmarketingteam weet welke info waar te vinden is en bij ze moeten zijn. Het gaat er ook om hoe ze blogs kunnen schrijven die op basis van zoekwoorden gevonden worden. Want hoe meer kwalitatief goede blogpost er zijn gepubliceerd, hoe beter vindbaar je als organisatie bent en hoe meer volgers je kunt interesseren. Deze volgers kun je online verleiden om whitepapers en ander content te downloaden. Dit is de basis voor het binnen halen van nieuwe klanten en inspireren van bestaande klanten.
  • Groeipad. Het is geen ‘must’ om iedereen in een ‘onlinecontentmarketingexpert’ om te toveren. Zou overigens wel mooi zijn, want dit doen ze dagelijks, als het goed is. Ze moeten gewoon hun werk kunnen doen en uren maken. Maar hun werk kan er zeker beter door worden doordat ze leren hoe je waarde toevoegt online, een ‘social voice’ te worden voor de organisatie en online kennis te delen waar klanten op reageren. Collega’s betrekken in het contentmarketingproces is een zaak van training, uitleg, betrekken, enthousiasmeren, valideren, bijsturen en je doelen in de gaten houden.
  • Keuze voor collega’s. Geef je collega’s de keuze in welke mate ze willen bijdragen. Het kan zijn dat de ene persoon graag alleen slides wil maken over een proces, terwijl de ander graag wil deelnemen in LinkedIn-groepen, content wil delen via bloggen of vragen beantwoorden via Twitter. Bekijk goed waar je collega’s zich prettig bij voelen en hoe ze zich hierin ontwikkelen. Het is echt een teameffort.

Het doel van contentmarketing is niet om zoveel mogelijk content te produceren, hoewel dit wel helpt, maar om kwalitatief goede content te produceren. Er is geen een onderneming die alle content, ideeën, gedachten, plaatjes of onderzoeken voor alles gebruikt.

Maak dus keuzes op basis van je doelgroep. Inventariseer de onderwerpen waarvoor je content wilt maken, stel een kalender samen voor het publiceren van content en bepaal de keywords waarbinnen je gevonden wilt worden. Breng dit in lijn met je overige marketingactiviteiten.

Het gaat erom gevonden te worden en als autoriteit bekend te staan. Content helpt daarbij. Content moet je doelgroep betrekken en overtuigen. Maak dus gebruik van collega’s die content kunnen produceren waar je doelgroep op zit te wachten en haal op deze wijze je gestelde business- en marketingdoelen op een overtuigende manier.

Bron beeldmateriaal: Image courtesy of stockimages / FreeDigitalPhotos.net

Over de auteur:
Wouter GijsbertsenWouter Gijsbertsen
directeur Cliptoo bv
 LinkedIn
Twitter










Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *