Het meten van succes met KPI’s van Instagram

Share Button

Het aantal Instagramgebruikers neemt toe, net als het aantal merken dat Instagram inzet. Dat heeft onder andere te maken met het gegeven dat je vrienden en merken kunt volgen en je dan ook daadwerkelijk alles ziet. Het enige dat je hoeft te doen is regelmatig je Instagram account te checken. Je wordt dus niet door een of ander algoritme belemmerd zoals bij Facebook.

Het toonaangevende eMarketer rapporteert dat engagement op Instagram zowel organisch als betaald harder groeit dan Twitter of Facebook. Het artikel meldt een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.

Ik adviseer klanten dan ook steeds vaker om Instagram in te zetten om mensen en influentials te bereiken. Dat werpt bij klanten vervolgens de vraag op hoe je succes meet met Instagram. Bij Facebook, Twitter en LinkedIn is een van de key metrics het aantal keren dat de bezoekers je content delen, maar omdat Instagram anders werkt zijn andere parameters voor succes nodig.

Het meten succes met KPI’s
Het is van belang om een KPI of meeteenheid in de juiste context te zetten. Wanneer je Twitter gebruikt als instrument voor webcare dan is een van de KPI’s bijvoorbeeld het aantal vragen dat via het medium is afgehandeld. Ditzelfde geldt voor Instagram. Wanneer je Instagram inzet met als doel het realiseren van meer merkbekendheid, dan is de veranderende top-of-mind positie van je merk gedurende een bepaalde periode een KPI. Helaas is dit intensief en duur onderzoek. Daarom kan ik de volgende laagdrempeligere KPI’s voor Instagram aanbevelen:

Aantal merkplaatsingen
Het aantal keer dat influentials je merk gebruiken en delen met hun volgers.

Toon
Het aantal positieve, negatieve of neutrale berichten in je community in relatie tot het merk.

Zichtkans
Het aantal plaatsingen vermenigvuldigd met het aantal volgers van elke influential. Niet elke volger ziet alle posts dus dit getal moet je niet verwarren met het aantal impressies.

Applaus
Het aantal likes dat je per post ontvangt en het gemiddeld aantal likes per post binnen een campagne.

Conversatie
Het aantal comments dat je per post ontvangt en het gemiddeld aantal comments per campagne. Ook de toe- of afname van comments binnen een gemiddelde post is een onderdeel van de conversatie KPI.

Geen standaard
Er is geen standaard ontwikkeld om je succes te meten en dat kan onhandig zijn. Wanneer je bovenstaande KPI’s een tijdje gebruikt heb je gelukkig voldoende data om gedurende de loop van de tijd je inspanningen te evalueren.

Vrijwel alle inspanningen van social media zijn effectief aan de bovenkant van de funnel, ook wel het begin van de customer journey genoemd. Het resultaat hiervan is het realiseren van awareness en merkvoorkeur. Om alleen het effect van Instagram te isoleren uit al die andere awareness inspanningen is sowieso al een pittige klus. Een schrale troost is wellicht dat elk bedrijf moeite heeft met het precies meetbaar maken van een awareness medium.

Suggesties?
Heb jij andere ideeën over hoe je succes op Instagram meetbaar maakt? Plaats dan een comment! Elke comment met een goede aanvulling wordt beloond met een shoutout op Twitter naar 35.000 volgers.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *