Facebook; wel collega’s, géén klanten

Share Button

Onlangs versloeg Mark Zuckerberg (de bekende oprichter van Facebook) eindelijk Raymond Spanjar (de oprichter van Hyves) en is Facebook ook in Nederland sociaal netwerk nummer één. Op Facebook delen we vrolijk (of minder vrolijk) onze foto’s, blogs, relaties en updates met vrienden en familie. Maar: wat te doen met een collega die je toevoegt? Of nog een stapje verder: een klant?

facebook at workCommunity Managers Micky en Moniek maakten het vorige week hoogst persoonlijk mee en waren benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoe gaan anderen met deze ethische online kwestie om? We  verspreidden een enquête onder Twitter-, Facebook- en Google Plus-gebruikers. De enquête werd in totaal 76 keer ingevuld. En de resultaten? Die liegen er niet om. Collega’s worden wel toegelaten op de Facebookprofielen (53,3 procent) maar een Facebookvriendschap met een klant is absoluut uit den boze (71,1 procent). Toch zitten hier wel wat digitale haken en ogen aan.

Wat heb jij gedaan dit weekend?
‘Collega’s maken het werk leuk’, verwoordt één van onze respondenten mooi. Deze opvatting wordt gedeeld, aangezien iets meer dan de helft collega’s toegang geeft tot zijn of haar Facebookwereld. Social media bewijst maar weer eens dat het niet zo anders is dan het ‘echte’ leven: je vraagt toch ook aan je collega of hij een leuk weekend heeft gehad?

Toch zit zo’n 13 procent niet te wachten op de status-update van een collega. En 33 procent antwoordt ‘misschien’ op de vraag ‘Word je Facebookvrienden met collega’s?’. Het wel of niet op ‘toevoegen’ klikken hangt vooral af van de vorm van het contact.

“Ik voeg een collega alleen toe als ik naast een werkrelatie ook een band heb opgebouwd in de privésfeer. Ik gebruik Facebook met name om persoonlijke zaken te delen en vind dat ik dit alleen kan doen met mensen die ik ook privé zie en spreek.” – Jelle Boute

“Lange tijd heb ik geprobeerd zakelijk en privé op Facebook gescheiden te houden. Toch glippen er soms wat collega’s doorheen; mensen met wie ik een goede band heb opgebouwd en die ik langzaam ben gaan zien als vrienden.” Hannah Ellens

Verantwoord op Facebook
Klanten toelaten tot de online privésfeer ligt echter nog wat gevoelig. Slechts tien procent geeft aan dit geen probleem te vinden. Achttien procent voegt een klant misschien toe en de meerderheid (71,1 procent) begint hier absoluut niet aan.

“Bij het toevoegen van een werkrelatie stel ik mezelf de volgende vraag: ‘Vind ik het tof als persoon X de foto’s en filmpjes van mijn dochter te zien krijgt?’ Als het antwoord daarop NEE is, deny ik het verzoek.”  – Matthijs van den Broek

“Klanten voeg ik niet toe. Klanten mogen geen vrienden zijn van mijn werkgever. Ik kan mij daar ook wel iets bij voorstellen.” – Anoniem

“Vrienden met klanten word ik überhaupt niet, omdat ik niet bij elke status-update na wil denken of hij wel verantwoord is.”  – Anoniem

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat Facebook als sociaal netwerk een persoonlijke rol invult. Zakelijke contacten worden nog nauwelijks geaccepteerd. Voor bedrijven die op Facebook zitten zijn de bedrijvenpagina’s dus heel geschikt voor het opbouwen van awareness, maar zij zullen rekening moeten houden met hun fans door terughoudend te zijn met acties.

This article is engaged by Micky Devente en Moniek Zuidema.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *