Eigenzinnigheid duurt ’t langst – branding in januari

transavia branding update, corendon, bijenkorf
Share Button

Sterke merken zijn eigenzinnig en relevant. Eigenzinnigheid zorgt voor onderscheid. Zo gaf Anton Dreesmann eigenzinnig leiding aan zijn Vroom & Dreesmann. Bij V&D vond je wat je nodig had. Niet meer en niet minder. Ondernemers van vandaag doen niets anders. Neem Atilay Uslu van reisorganisatie Corendon. Ook hij koppelt eigenzinnigheid aan relevantie. En met succes. Daarom is Corendon voor mij een merk in de lift. Wie zijn de andere stijgers en dalers op brandinggebied van deze maand?

Stijgers

De Bijenkorf heeft ‘creatie’ hoog in het vaandel staan. Sinds 27 januari is dat ook letterlijk het geval. Vanaf die datum heeft het torentje bovenop het gebouw van de Bijenkorf in Amsterdam een creatieve rol als werkplek voor kunstenaars. Onder de naam Room On The Roof nodigt de Bijenkorf samen met het Rijksmuseum nationale en internationale kunstenaars uit om in het torentje aan hun projecten te werken. Een heel eigen manier om zo je merkwaarden uit te dragen.

Transavia, voorheen Transavia.com, presenteerde deze maand een nieuwe huisstijl. De naam van het bedrijf staat nu groot aan de zijkant van elk vliegtuig en de onderzijde van het toestel heeft pictogrammen gekregen. De kleuren, wit en appeltjesgroen, blijven. Ook het personeel krijgt een nieuw jasje. Het groen maakt daar plaats voor donkerblauw. Het bedrijf liet zich niet afschrikken door negatieve reacties (‘zoveel geld besteden aan een nieuwe huisstijl in deze tijd?’ ). En dat is maar goed ook. Transavia wil gezien worden als low-cost maatschappij naast o.a. Ryanair en EayJet. Dat vraagt om een eigen koers die zichtbaar en voelbaar is.

Dan Corendon, dat geheel tegen de trend in al jaren winst maakt als aanbieder van vakantiereizen. Mede oprichter Atilay Uslu laat zich niet afschrikken door de traditionele reisbranche. Krijgt hij geen toegang tot goedkope vliegreizen? Dan start hij zelf een vliegmaatschappij: Corendon Dutch Airlines. Geen hotels die aansluiten bij de wensen van zijn klanten? Dan opent hij eigen hotels. Inmiddels zijn het er tien wereldwijd. En voor de speciale wensen is er dochterbedrijf Karin’s Choice. Hee, is dat niet gekopieerd van ‘Eliza Was Here’? vroeg iemand hem laatst bij een presentatie. ‘Eh, ja, dat is een 1-op-1 concurrent’, beaamde Uslu lachend.

Dalers

Het gaat al jaren niet goed met V&D. Afgelopen maand werd duidelijk dat dit niet zonder gevolgen blijft voor winkels en personeel. Diverse restylingacties ten spijt, spreekt het retailmerk zijn klanten steeds minder aan. Het is dan ook de vraag of V&D als merk zijn langste tijd niet gehad heeft. In een brief aan huurbazen legt V&D uit waarom het de huur niet langer betaalt. Voor het eerst spreekt de directie van V&D zelf over een mogelijk faillissement.

En het blijft rommelen in retailland. Zo maakte het moederbedrijf van Miss Etam deze maand een reorganisatie bekend. Het bedrijf overweegt actiever te worden op internet. Ook Schoenenreus heeft het moeilijk. Voor de tweede maal vroeg de winkelketen, met 140 winkels en zo’n duizend werknemers, surseance van betaling aan. Ook Schoenenreus wijt de financiële problemen aan de concurrentie van webwinkels. Maar volgens retailkenner Paul Moers ligt het niet alleen aan de strijd om online shoppers. “Beide fashionketens zijn simpele concepten geworden die al jaren niet zijn vernieuwd. De directies hebben het lef niet gehad om campagne te voeren. Dáárdoor zijn ze achterop geraakt.”

Laksheid dus, in plaats van eigenzinnigheid. Dat doet deze merken en de business geen goed. Gelukkig zijn er genoeg merken die er wél in slagen hun klanten te verrassen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op: Merkversterker

Gastblogger Over Gastblogger
Dit artikel is geschreven door een gastblogger, voor www.digitalcontentmarketing.nl. Ook een gastblog plaatsen? Mail dan naar info@digitalcontentmarketing.nl.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *