De opkomst van content marketing

De opkomst van content marketing
Share Button

de opkomst van contentmarketingHet is toch wel wat wanneer spelers zoals Coca Cola in B2C, maar ook Cisco en SAP in B2B openlijk kiezen voor content marketing. Maar dat Google marketers forceert om voor content marketing te kiezen is nieuw, en “big”. Recente aanpassingen in hun diensten zijn duidelijk.

  • Beveiligde organische zoekresultaten: je kunt de zoekwoorden niet meer zien die mensen gebruikt om op je site te komen.
  • Panda & Hummingbird zoekalgoritme updates: deze nieuwe algoritmes belonen duidelijke, beknopte, informatieve inhoud geschreven voor échte mensen, in plaats van inhoud geschreven voor zoekmachines.

En het is niet alleen Google die deze keuze maakt. Ook recentelijk Facebook heeft er voor gekozen om clickbait content en low-quality content te weren uit de nieuwsfeed van Facebook gebruiker. Dit alles maakt dat marketing bureaus en marketing consultants, massaal naar content marketing grijpen: search bureaus, sociale agentschappen, digitale bureaus, copywriters, etc.

Maar zoals met alles, je hebt bedrijven die écht de verschuiving maken in het begrijpen waar content marketing écht over gaat, en anderen die gewoon hun bestaande kennis herverpakken, en het vanaf dan content marketing noemen.


Meer weten over B2B contentmarketing? Op 4 november is het Digital ContentMarketing Congres B2B Edition. Alles over content, leadgeneratie, video-contentmarketing en trends. Klik hier voor meer informatie!


8 miljard dollar aan marketing software overnames

In het begin van 2014 publiceerde Chiefmartec.com zijn “Marketing Technology Landschap Supergraphic”. Klik hier om de graphic te bekijken.

Buiten het feit dat marketing software een behoorlijk druk landschap aan het worden is, kan je nog iets veel interessanters opmaken uit wat Scott Brinker “ruggengraat platforms” noemt: vanaf 2010, met de overname van Unica door IBM, zijn er een hele reeks overnames gebeurd. Oracle nam Eloqua, Compendium en Responsys over. Microsoft nam MarketingPilot over. En Adobe had écht veel honger: Efficient Frontier, Auditude, Day Software, Demdex en Neolane. Recent nog even Silverpop en BlueKai door IBM, En dan de klap op de vuurpijl: SalesForce die ExactTarget en Pardot overnam. Dit alles voor een totaal van ruim 8 miljard dollar.

Het meest interessante is dat al deze leveranciers, geabsorbeerd door bedrijven zoals IBM, Salesforce, SAP, Oracle, Microsoft en Adobe, allen prediken zij inbound marketing en marketing automation op een of andere manier. Al deze spelers willen hun software kwijt aan hun klanten. Het geld dat omgegaan is in deze acquisities moet renderen. Je kan er donder op zeggen dat de verkooporganisaties van deze spelers KMO’s en ondernemingen zullen platwalsen om hun software aan de man te brengen.

Helaas zijn veel van deze bedrijven niet klaar voor deze platformen. Een content strategie en een organisatie in staat om een content strategie uit te voeren is wat nodig is, alvorens je instapt in marketing automatisatie software. Ik heb hier al eerder over geschreven in deze blog post: Hoe kunt u uw marketing automatisatie mislukking vermijden?

Trends die een tijdperk van een nieuw soort B2B content marketing signaleren

Content marketing en technologie komen stilletjes aan samen, zoveel is duidelijk.

Maar content strategieën en nieuwe tools zijn waardeloos als je niet weet hoe je die op een zinvolle manier in kan zetten ten voordele van je business. Het vraagt een nieuw denken en nieuwe B2B tactieken die relevant zijn voor je business en tegelijkertijd relevant voor je klant.

Tijdens het Digital Content Marketing Congres B2B Edition, gaat Tom De Baere uitgebreid in op dit nieuwe denken, en toont de nieuwe tactieken in de toolbox van de moderne B2B content marketeer.

Bestel hier je tickets voor het congres.


Geschreven door Tom de Baere

Tom de Baere

 

 

 

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *