De meest gemaakte fouten door nieuwkomers in contentmarketing

meest gemaakte fouten voor contentmarketing newbie
Share Button

Het is niet gek dat ’t hier en daar even verkeerd gaat als je aan iets nieuws begint. Zo ook in marketing. Soms kun je ze echter vermijden door alvast van andermans fouten te leren. Ik zal je hier de 11 meest gemaakte fouten geven, voor nieuwkomers in contentmarketingland.

Veel groene contentmarketeers…

Maken geen strategie

Om te weten wat je doet en waar je heen wilt met je bedrijf en online marketing, moet je hier van tevoren goed over na denken en dit vast leggen. Ga je voor sales? Awareness? Meer positief sentiment?

Hebben geen missie met de contentmarketing

Geef ook je contentmarketing een specifieke missie. Bijvoorbeeld 40% meer traffic naar de website. Of 25% meer downloads van je whitepapers, zodat je je mailinglist kunt uitbreiden.

Kruipen onvoldoende in de huid van de klant

Een persona maken is belangrijk voor het leren kennen van je klant. Hoe beter je hem/haar kent, hoe gerichter je marketingactiviteiten kunnen zijn! Binnenkort geven we een whitepaper uit over dit onderwerp. Als je deze wilt ontvangen, schrijf je dan alvast in voor de nieuwsbrief om het als eerste te weten te komen.

Zorgen niet voor de beste copywriters

De beste contentmarketing bestaat niet uit matige content. Als je van jezelf (of je collega’s) weet dat bloggen en schrijven niet ’t sterkste vak is, huur dan een goede copywriter in. Tijd en budget zijn namelijk twee belangrijke ingrediënten van contentmarketing.

Durven weinig origineels te proberen

Wees niet bang om uit te proberen. Je wilt weten waar je doelgroep goed op reageert en soms is dat iets heel anders dan je van tevoren dacht.

Durven geen duidelijke visie en mening in hun blog te verkondigen

Als je mee gaat met de meute val je niet op. Wees dus niet bang om een visie te verkondigen die afwijkend is!

Hergebruiken content onvoldoende

Het is belangrijk om content zoveel mogelijk uit te persen! Van een blog kun je wellicht ook een infographic, 10 tweets, 5 Facebookberichten, een video en een slideshare maken, in plaats van alleen een stuk tekst.

Zijn geen social media meesters

Als contentmarketeer is het belangrijk om echt alle ins en outs van social media te kennen, zodat je er optimaal gebruik van kunt maken als distributie en engagement kanaal.

Vergeten te netwerken met influencers

Influencers kunnen heel veel betekenen voor je contentmarketing en je product of dienst. Hoe beter je relaties met influencers zijn, hoe groter de kans dat zij kunnen en willen bijdragen aan jouw bereik!

Analyseren de resultaten niet

Meten is weten! Need I say more?

Doen niets met de uitkomst van analyses

Wel analyseren, maar vervolgens niets met de cijfers doen – dan kun je net zo goed niet analyseren. Maak meer van dat wat goed scoort en verdoe je tijd niet met dat wat niemand interessant vindt. Experimenteer ook met calls-to-action en verschillende contentformats en analyseer welke vormen het beter doen.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *