De grootste marketingfails van het jaar

Share Button

Het einde van het jaar is in zicht. Hopelijk kun je bij jouw bedrijf terugkijken op een succesvol jaar. Goede cijfers, een prettige werksfeer en géén gigantische marketingblunders. Dat laatste is iets wat de volgende bedrijven niet kunnen zeggen, want zij zijn allemaal onderdeel van de zeven grootste marketingblunders van het jaar.

    • BIC – De pennenfabrikant probeerde International Women’s Day te vieren maar dat pakte gigantisch verkeerd uit.

    • IHOP – Op de Twitteraccount van de ontbijtketen werd een tweet geplaatst met een verwijzing naar het verband tussen borstformaat en intelligentie. Vervolgens ontplofte het internet.

    • Target – Het veelzijdige warenhuis zette een ‘grappige’ woordspeling op een trui die achteraf niet zo grappig bleek te zijn.

    • Chipotle – De account van deze fastfoodgigant werd gehackt, dus feitelijk is het geen blunder van het bedrijf. Het veroorzaakte vooral ophef omdat ze jaren geleden zelf een hack hebben gefaked, wat nooit een goed idee is.
    • AirBNB – De passief-agressieve belasting gerelateerde marketingcampagne viel niet bij iedereen in goede smaak.

    • Bloomingdale’s – Een advertentie waar het warenhuis subtiel verwijst naar een zogenoemde date-rape veroorzaakt vanzelfsprekend een stroom aan reacties.

    • Osaka Department Store – Adverteerde een uitverkoop met Fuckin’ Sale, wat er héél apart uitzag.

Lees het artikel op imediaconnection.com voor meer info.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *