De 7 C’s van Content

Share Button

Content CreatieBij het formuleren van de juiste socialmediastrategie wordt het onderwerp ‘content’ steeds vaker geagendeerd. Contentmarketing wordt door merken in toenemende mate gebruikt als instrument om letterlijk nog beter vindbaar te zijn voor (potentiële) kopers. Bij de inzet van content is de juiste mix essentieel; content kent vele verschijningsvormen. Voor een goede mix is het belangrijk oog te hebben voor deze verschillende typen content. We hebben het niet over de vorm (tekst, foto, video of audio), maar over de wijze waarop de content tot stand komt. Contentmarketeers hebben veel contenttypen ter beschikking:

1) Curated content

Dit is content die door jou wordt verzameld. Als merk- of communitymanager ben je de curator van je merk of community. Je bent de filter voor je volgers en je laat aan de hand van je content zien wie je bent. Door content te filteren bepaal je wat je volgers wel en niet zien. Wanneer je goed filtert vallen alle gemaakte berichten precies binnen het domein van je merk. Een voorbeeld van curated content is de retweet. Het bericht is niet zelf geschreven, maar wordt ‘doorgezet’ met daarbij de ‘credits’ naar de maker van het bericht.

2) Comment-content
Dit type content wordt nog veel onbewust gebruikt. Hiermee geeft de curator (zie hierboven) duiding aan het bericht wat hij of zij distribueert. Denk hierbij aan een mening of aan de toevoeging van iets actueels. Een voorbeeld is de retweet met daarbij een duiding als: BREAKING. Valt vaak erg op.

3) Community-content
Hier neemt uw community het initiatief of je vraagt mensen in je community iets te maken. Bijvoorbeeld het schrijven van een stukje tekst voor je homepage. Communitymanagers doen dit vaak; ze lezen een interessante opmerking of post op een blog en vragen aan de schrijver of deze iets voor hen wil schrijven. Een voorbeeld hiervan is dat je een installateur van zonnepanelen een artikel laat schrijven op bijvoorbeeld een community over zonne-energie.

4) Co-created content
Steeds meer schrijvers publiceren artikelen of hele boeken op het internet en vragen aan hun vrienden en followers om een toevoeging. Bijvoorbeeld omdat ze niet beschikken over bepaalde expertise. Wanneer je je autoriteit wilt vestigen, wil je geen fouten maken. Co-creatie van content kan je zienswijze verbreden en jouw expertise versterken. Immers, meer mensen weten meer dan één.

5) Creative content
Dit is de ‘hoge school van de content’ en heeft vaak een journalistiek tintje. Het gaat hier om originele content die nergens anders verkrijgbaar is, want je maakt het zelf. Creativiteit van mensen is natuurlijk ontembaar en kan daarom alle denkbare vormen aannemen. Het gaat erom dat je iets nieuws, origineels, bijzonders maakt. Zoals de Amerikanen zeggen: awesome content!

6) Consumer generated content
Hier worden gebruikers ingezet voor het leveren van content. De consument die elke dag op pad is met zijn mobiel en laptop maakt veel dingen mee. Dit type consumenten produceert dagelijks enorme hoeveelheden leuke, grappige of interessante invalshoeken. Wanneer je in staat bent deze te verzamelen (curated), dan ben je in staat in sociale media schaalgrootte te bereiken. Een mooi voorbeeld van consumer generated content is www.mentosfreshness.com. Een platform waar de doelgroep van het merk Mentos invulling kan geven aan frisheid.

7) Combinatie
De laatste C is misschien een beetje flauw maar niet onbelangrijk. Uw socialmedia-account en contentstrategie moeten gericht zijn op de juiste mix van content. Vandaar dat de combinatie contentypen voor jouw merk en organisatie er toe doet. Noteer in je contentkalender het type content, zodat je de juiste mix in de gaten kunt houden.

Ben je communitymanager houd dan rekening met de manier waarop de content wordt geproduceerd om je als merk op de kaart te zetten. De mix verandert gedurende de tijd dat je community groeit. Het aandeel curated content wordt vaak in het begin van de groei van een community gebruikt om duiding te geven en een kader te schetsen van wat de bedoeling en intentie van je community is. Wanneer je community groeit neemt het aandeel community gedreven content en creatieve content toe. Houd dus rekening met de juiste mix!

Ken jij nog meer soorten content? We horen het heel graag in het commentaar op dit artikel. En op die manier is dit artikel ook weer een beetje co-created, happy creating!

Over de auteur:
Antal de WaqijAntal de Waij
voorzitter commissie social DDMA
 LinkedIn
 Twitter







Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *