Content marketing… what’s in a name?

content marketing vooroordelen
Share Button

Veearts, advocaat, piloot of tandarts, allemaal beroepen waar je je wel iets bij voor kunt stellen. Als mij echter wordt gevraagd wat ik doe (content marketeer), word ik soms glazig aangekeken. Mensen die enigszins bekend zijn met het woord content marketing, associëren het wel eens met spam of sluikreclame. Hebben ze gelijk of slaan ze de plank mis? Tijd om een aantal misverstanden rondom content marketing uit de wereld te helpen.

Leuk, stukjes schrijven wanneer het je uitkomt

Soms hoor ik wel eens dat content maken, bloggen bijvoorbeeld, al contentmarketing is. Daarmee doe je contentmarketing een beetje tekort. Er zit wel degelijk een gedachtegang of strategie achter. Want waarom zou je tijd en moeite in iets steken, als je geen idee hebt of mensen daar wel op zitten te wachten? Neem eerst een diepe duik in je cijfers en leer je klant door en door kennen, zodat jouw content nuttig is voor én gevonden (liefst ook gedeeld) wordt door jouw doelgroep.

Het is pure sales!

Promoted en sponsored articles, ik was er ook geen fan van. Het zijn uiteindelijk ook gewoon advertenties. Maar gelukkig staat dat er tegenwoordig vaak keurig netjes bij. In de loop der tijd zijn  sommige van deze artikelen me, door de manier waarop ze geschreven dan wel ontworpen zijn, toch gaan aanspraken of me van nuttige informatie gaan voorzien. Ik ging ze steeds meer waarderen. Bovendien kun je er natuurlijk mee doen (en laten) wat je zelf wilt. En, toegegeven, het spreekt voor een merk dat ze tijd hebben gestoken in het uitzoek wat voor jouw interessant is en je daarmee positief hebben kunnen verrassen.

Ah, dus jij stuurt die spam

Inbound marketing is een onderdeel van contentmarketing. Je e-mailt je prospects op basis van eerder aangegeven interesses. Je kunt het zien als spam, maar zo commercieel is het echter niet. In die e-mails probeer je niet te verkopen, maar te informeren over zaken waar ze mee te maken hebben of gaan krijgen. Je denkt daarbij dus vanuit de prospect.

Het waait wel weer over

Contentmarketing is een hype, hoor ik wel eens. Het voornaamste argument: op een gegeven moment worden mensen moe van alle info die merken, gevraagd en ongevraagd, hun kant op sturen. Maar kies je tegenwoordig niet zelf welke content je tot je neemt? En met een goede contentmarketing strategie wordt iets niet zomaar jouw kant op gestuurd, maar heeft het een toegevoegde waarde voor je.

SEO, daar schrijf je voor

‘Je schrijft toch alleen voor de vindbaarheid?’ heb ik eens gehoord. Natuurlijk wil je dat de content vindbaar is. Maar gelukkig ontwikkelt SEO zich ook en hoef je echt niet in elke zin van je blog of pagina een zoekwoord te proppen. Bij contentmarketing gaat het juist om aantrekkelijke, informatieve content, waarbij onder meer de leesbaarheid dus hoog in het vaandel staat.

Alleen voor hippe merken

Contentmarketing heeft alleen zin voor hippe, bekende merken, zo las ik pas geleden. Maar is het niet zo dat ieder merk of iedere dienst content kan bieden die vermakelijk, helpend of informerend is? Of het nu gaat om financiële dienstverlening of een alledaags product als frisdrank. De juiste snaar raken, dat is belangrijk. En waarom niet juist de uitdaging aangaan om een vernieuwende, frisse invalshoek te vinden voor de meest taaie stof?

Door de ogen van professionals

Content marketing. Ik ben fan, dat moge duidelijk zijn. Als ik mensen in mijn omgeving over mijn werk vertel merk ik dat ze, weliswaar na enige uitleg en de nodige voorbeelden, enthousiast worden. Maar ook op professioneel vlak bestaan nog misverstanden over content marketing. Bijvoorbeeld dat je binnen no time resultaat boekt en de nieuwe klanten met bakken tegelijk binnen worden gehaald.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen: zijn deze punten herkenbaar en hoe denk jij erover?

Kione Smits Over Kione Smits
In mijn werk als content marketeer bij online hypotheekadviseur eyeOpen draait alles om het bieden van relevante content, op het juiste moment. Het afsluiten van een hypotheek is immers een belangrijke financiële beslissing, die veel vragen oproept. Deze vragen beantwoorden we door middel van informerende en verhelderende content, die tegelijkertijd zorgt voor een glimlach.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *