Column: Gewoon smart

Column: Gewoon smart, Cleverlions
Share Button

Klassieke media-uitgevers beginnen de digitale kanalen als de natuurlijke plek voor hun content te zien. ‘Digital First’ is het toverwoord in de printsector. Broadcasters boeken stevige successen met hun on demand platforms, de I-Player, RTLXL en NPO.nl worden volwassen media.

En is het landschap is drukker geworden. Of het nu branded content heet of contentmarketing, ook niet-traditionele uitgevers zien in het digitale domein kansen om een eigen publiek aan zich te binden. Microsites, apps, Youtube playlists en social media campagnes zijn voor auto- en frisdrankfabrikanten een manier om meer waarde te creëren dan bij het kopen van een advertentie. Voor deze organisaties, met schaarste aan content, is het zo mogelijk nog belangrijker om de impact van elk initiatief te maximaliseren.


Meer weten over B2B contentmarketing? Op 4 november is het Digital ContentMarketing Congres B2B Edition. Alles over content, leadgeneratie, video-contentmarketing en trends. Klik hier voor meer informatie!


Maar de vele succesverhalen verhullen een dieperliggend probleem. Het publiek is steeds moeilijker te bereiken, versplinterd over vele kanalen, elk met hun eigen navigatie en interactiepatronen. Nederland 2 op smart-TV, webisodes op Youtube,, nieuws in een mobiele app, de varianten zijn eindeloos.

Gebruikers verwachten op al die kanalen een optimale ervaring, passend bij het mediamerk dat ze kennen. Het moet kloppen, consequent Redbull of De Volkskrant. Dat betekent dat de distributie van content goed dient te zijn, alle juridische en technische issues getackled. Maar ook personalisering en interactie spelen een steeds belangrijkere rol. De consument wil goede aanbevelingen op maat, content bewaren en delen met digitale vrienden, zelfs een goede ‘customer journey’ over alle devices heen.

Voor contentproviders is dat een steeds complexer, nagenoeg onmogelijk verhaal geworden. Een nieuw paradigma dient zich aan. Ik besef na jaren Hoofdredacteur Digitaal van de VPRO te zijn geweest, dat alleen slimme mensen en prachtige content niet genoeg is, dat er geavanceerde technologie noodzakelijk is die overzicht en grip biedt. Een machine die met veel data de timing, plek en device berekent, een soort navigatiesysteem voor content. Een systeem dat met je meedenkt in heel concrete en bewijsbare impact, in plaats van onduidelijke grafieken en cijfers in vijf verschillende systemen. En dat strategische systeem zijn we met CleverLions aan het bouwen.

Ik leer daar elke dag van. Een duidelijk voorbeeld: ik snap nu veel beter dat we niet alleen moeten meten hoe onze content het doet, maar wat het momentum daarvan is, omdat je dan nog kunt ingrijpen. Ik wil weten dat de interesse voor een video de afgelopen uren is gedaald, zodat ik het op social media nog een extra kan promoten. Of wanneer de statistieken zeggen dat het geen zin meer heeft om de levenscyclus van een artikel te verlengen. We moeten niet alleen analytisch, maar ook praktisch worden. Ik noem dat gewoon SMART.

Erik van Heeswijk

CEO CleverLions

 LinkedIn
 Twitter

Erik van Heeswijk spreekt op 4 november op het Digital Content Marketing Congres B2B Edition en geeft een ronde tafel expertsessie. Meld je nu nog aan!

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *