Call-to-action buttons: wat werkt het beste?

call to action buttons
Share Button

Over call-to-action buttons valt veel te zeggen. Niet alleen over de actie die men moet uitvoeren, maar ook (of vooral) over de aandacht die de button trekt. Welke kleur is hij? Welke vorm? Heb je nagedacht over de grootte? Is de positie wel goed? Hierbij een aantal tips en varianten van CTA’s.

Laten we even beginnen met wat je vooral níet moet doen voor een goede CTA. Gebruik geen teksten als ‘Klik hier om te ontdekken wat je kunt besparen op je social media activiteiten’. Veel te lang! Ook niet doen: een button creëren die perfect bij de kleuren van je huisstijl past – en als gevolg daarvan onopvallend opgaat in het geheel. Maak je call-to-action button ook niet piepklein of gigantisch – beiden helpen je niet.

Wat dan wel?

Kleur

De kleur van een CTA is heel belangrijk. Een button in de kleuren van je website is weliswaar rustig voor het oog, maar trekt geen aandacht en dus geen kliks. Zorg voor een kleur die niet vloekt en liefst complementair is aan de andere kleuren. Maar let op: groen is de minst favoriete kleur voor bezoekers om op te klikken.

complementaire kleuren

Grootte

Je kunt je vast wel indenken dat een hele kleine button niet opvalt en als gevolg daarvan weinig effect heeft. Je kunt daarom beter kiezen voor wat groter. Schroom niet om eens een button van 300 of 400 pixels te gebruiken! Maar: over de top is ook niet nodig. Een te grote button, zeker in pop-ups, wekt irritatie op doordat het de leesbaarheid van de pagina flink verkleint.

Vorm

Afgeronde hoeken of niet? Dat maakt niet zoveel uit. Voorheen hadden afgeronde hoeken vaak te voorkeur, omdat ze zachter waren en prettiger om naar te kijken. Tegenwoordig passen rechte hoeken beter in de minimalistische en ‘cleane’ lay-out van veel websites. Ook kan je call-to-action beter de vorm hebben van een duidelijke button (kleur met tekst) dan een banner (afbeelding met tekst). Men is tegenwoordig sterk geneigd om over banneradvertenties heen te kijken; het zou zonde zijn als ze je CTA daardoor mis lopen.

Tekst

De beste call-to-actions hebben een duidelijke, korte tekst en de bezoeker weet wat hij/zij kan verwachten. Een ‘klik hier’ heeft daarom weinig zin. Een ‘Voeg aan winkelwagen toe’, ‘Download het e-book’ of ‘Meer informatie’ is beter. Hoe duidelijker de CTA en hoe beter het verwachtingsmanagement, hoe meer er geklikt wordt en ook hoe kwalitatiever de kliks zijn.

Testen!

Om erachter te komen wat er voor jouw bezoekers het beste werkt moet je vooral veel testen. Alleen jouw doelgroep kan je vertellen welke button zij het aantrekkelijkst vinden, dus meet dit en doe regelmatig een A/B test. Meten is weten!

Heb jij nog iets toe te voegen aan dit rijtje? Ik hoor het graag!

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *