Branding update: De relevantie van Levi’s en 538

branding merken
Share Button

In mijn werk voor creatief ondernemers hoor ik nog wel eens: je noemt alleen maar positieve punten over mijn merk, er zijn toch ook negatieve punten? Punt is dat het bij branding niet gaat om positief of negatief, maar of het merk zich onderscheidt en of het relevant is voor de doelgroep. Dus hoe relevanter je bent, hoe sterker je positie. En als je dan ook nog anders bent dan de concurrentie, doe je het als merk echt goed. Hieronder de merken die deze maand extra opvielen.

Stijgers

Radio 538 is afgelopen maand zijn concurrenten voorbijgestreefd en is nu het nummer 1 radiostation in Nederland. De marktleider bereikt wekelijks 3,5 miljoen unieke luisteraars. Het merk 538 onderscheidt zich volgens CEO Jacqueline Smit door energie, gedrevenheid en passie voor radio. Radio 538 is relevant door een mix van de beste en meeste hits en de allerbeste DJ’s. En natuurlijk de populaire programma’s als Evers Staat Op, Ruuddewild.nl en de Avondploeg.

Levi’s was in de jaren tachtig een icoon in de popcultuur. In de jaren daarna ging het bergafwaarts met het merk; andere jeansmerken werden hipper en geliefder. Om de merkwaarden van Levi’s uit te dragen, associeert het merk zich opnieuw met muziek. Bands van nu treden op als merkambassadeur voor Levi’s. Over relevantie van het merk zegt CEO Chip Bergh: ”Today’s Levi Strauss & Co. is as relevant as ever, but we’re always looking ahead. From our products to our practices, innovation is integral”. Daarbij wordt duurzaamheid steeds belangrijker: minder waterverbruik bij de jeans productie, of het gebruik van meer duurzame materialen.

Na alle retailmalaise van de afgelopen maanden eindelijk een positief bericht. Schoenenketen vanHaren weet zijn positie jaar op jaar uit te bouwen in een krimpende markt. Het merk wil dat klanten naadloos bewegen tussen de diverse shoppingwerelden. “Voor onze klanten is het belangrijk, dat ze op ieder moment tussen online en offline kunnen switchen en via alle mogelijke kanalen met ons in contact kunnen komen“, zegt directeur Krein Bons. “De consument denkt niet in kanalen, maar in merken.“

Dalers

Helaas zijn er ook dalers te melden in retailland. Blokker moet mensen ontslaan. Het concern lijkt de weg naar boven nog niet gevonden te hebben, ondanks de plannen om het online shoppen te verbeteren en een nieuwe outfit van de Blokker winkels. Net als bij V&D is het de vraag of het merk ooit weer relevant wordt. Retaildeskundige Paul Moers heeft er een hard hoofd in dat V&D en Blokker online succesvol zullen zijn. “Als jouw fysieke winkel niks is, red je het online niet. Punt.”

Overigens verdween ook de drogisterijketen Dirx van het toneel. Dirx is overgenomen door A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister en detailhandelsdochter van het Aziatische conglomeraat Hutchison Whampoa. Waar kennen we dat ook alweer van? Ooit was Hutchison Whampoa de eigenaar van een nieuw merk in mobiele telefonie: Orange, inmiddels een van de grootste spelers ter wereld op dit vlak. Dus wie weet wat ons met Kruidvat en Trekpleister nog te wachten staat…

Gastblogger Over Gastblogger
Dit artikel is geschreven door een gastblogger, voor www.digitalcontentmarketing.nl. Ook een gastblog plaatsen? Mail dan naar info@digitalcontentmarketing.nl.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *