Autopublishing tools: wel of geen goed idee?

autopublishing tools, wel of geen goed idee?
Share Button

Dagelijks zelf posten of er een autopublishing tool op zetten? Da’s iets wat je je als content marketeer moet afvragen. Aan beide mogelijkheden zitten voor- en nadelen. Deze zul je voor jezelf tegen elkaar af moeten wegen, maar ik zal je er een handje bij helpen.

Handmatig posten

Via de platforms of via tools als OBI4wan of Hootsuite, kun je heel makkelijk tweets uitsturen en op berichten reageren. Wel kost het wat tijd en moet je er een paar keer per dag mee bezig zijn.

Voordelen

Tweets zijn altijd persoonlijk, want je kiest wat op dat moment actueel en relevant is en kunt de juiste mensen taggen/mentionen. Social media zijn, zoals het woord al zegt: sociaal, en daar maak je goed gebruik van door zelf actief te monitoren en realtime te posten. Mensen houden niet van robots, dus is je account ook aantrekkelijker voor nieuwe volgers.

Nadelen

Als je een goede Twitter strategie hebt weet je dat je het beste meerdere keren per dag moet twitteren om gezien te worden. Je moet dus dagelijks 4 a 5 keer bedenken wat je gaat posten en hoe. Je kunt natuurlijk ook een app als Buffer gebruiken, maar ook dan ben je nog dagelijks of tweedagelijks bezig je Buffer te vullen. Grootste nadeel is dus dat handmatig posten veel tijd kost!

Bij Engagement Media hebben we veel contact met nieuwe en potentiële klanten. We zien dat de klanten die handmatig posten sneller het overzicht en het grote geheel uit het zicht verliezen. Door realtime te posten zie je al snel niet meer hoeveel tweets er bijdragen aan die ene campagne en op welke manier. Zonde als je je campagne daardoor niet optimaal kunt ondersteunen.

Autopublishing

Je tweets, Facebook/LinkedIn-berichten en blogposts, je kunt ze allemaal inplannen van tevoren. Door middel van webcare tools als OBI4wan of een monitoring tool als Hootsuite ben je vrij snel klaar en hoef je een week of een maand niets meer te doen. Je kunt het ook volledig automatiseren met bijvoorbeel Zapier of IFTTT.

Voordelen

Het kost je even een uurtje of twee om een stapel tweets in te plannen, maar dan ben je er wel vanaf. Tijdsbesparing is dus het grootste voordeel! Met IFTTT kun je er zelfs voor zorgen dat je vers-van-de-pers blogs automatisch gedeeld worden, met titel en linkje. Bovendien weet je zeker dat je tweets goed in lijn liggen met je campagne, want je behoudt overzicht.

Nadelen

Aan een timeline zie je vrij snel of alle tweets gepost zijn met bijvoorbeeld IFTTT. Mensen houden niet van robots, dus dit zijn weinig aantrekkelijke accounts. Een andere valkuil is dat je te weinig inspeelt op actualiteit. Het is te makkelijk om te denken dat je helemaal niets meer hoeft als de tweets eenmaal staan ingepland. Wat dacht je van webcare? Maar, denk ook aan de communicatie na rampen, zoals de crash van MH17. De reeds ingeplande (commerciële) tweets verwijderen schiet er dan vaak bij in, wat niet altijd in goede aarde valt.

De gulden middenweg?

Waarom niet een beetje van beiden? Tijd besparen en toch persoonlijk zijn? Je kunt best een paar tweets per dag een maand van tevoren inplannen. Dit kan content zijn over je producten of diensten (wees niet spammy!), evergreen blogs (blogs die lange tijd relevant blijven), komende events of antwoorden op veelgestelde vragen bijvoorbeeld. Reserveer verder, afhankelijk van de grootte van je bedrijf/netwerk, twee keer een halfuurtje per dag, om over eventuele actualiteiten te posten. En als je een blog publiceert, plan dan gelijk even een stuk of drie, vier tweets voor de komende dagen, met een aantrekkelijke titel en afbeelding.

Om je webcare bovendien goed af te handelen zonder veel tijd kwijt te zijn, is het handig om bijv. Hootsuite in te richten. Dat scheelt speurwerk naar relevante topics en zo kun je snel handelen bij vragen en klachten.

Dus ja, goed community management is wel wat meer dan even twee uur berichten inplannen, maar alles realtime doen is het andere uiterste! De hierboven beschreven methode werkt voor mij het beste. Wat vind jij?

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

One comment

  1. Dag Rianne,

    Ik denk dat je wat buffer.com betreft de gratis versie hiermee bedoelt gezien de beperkte grootte van de buffer? Want de betaalde versie heeft een veel ruimere queue namelijk.

    “Je kunt natuurlijk ook een app als Buffer gebruiken, maar ook dan ben je nog dagelijks of tweedagelijks bezig je Buffer te vullen.”

    Of bedoelde je er iets anders mee?

    Groeten,
    Maikel Latour

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *