7 keer vertrouwen winnen met social proof

Share Button

Weet je nog wanneer je voor het laatst naar de bioscoop ging, in een restaurant at of een nieuwe telefoon kocht zonder eerst een review te lezen? Ik ook niet. We staan hier trouwens niet alleen in. Maar liefst 90% van alle klanten zegt dat zij hun aankoopbeslissingen laten beïnvloeden door online reviews. Op een paar spontane daredevils na speelt social proof een zeer belangrijke rol in ons beslissingsproces.

De psychologie achter social proof

Social proof ligt diepgeworteld in de psyche van de mens. Het gaat uit van de gedachte dat als je je onzeker voelt over wat je moet doen, je bevestiging zoekt bij anderen. Wat anderen denken is opmerkelijk genoeg heel belangrijk voor ons. Dit gaat gepaard met onze behoefte om erbij te horen en ons aan anderen te conformeren. Met andere woorden: als andere mensen het doen vertrouw ik dat en beschouw ik dat als een legitimering om het ook te doen. Plaats je dit in de context van marketing, dan heb je één van de sterkste motivaties voor prospects te pakken.


Meer weten over B2B contentmarketing? Op 4 november is het Digital ContentMarketing Congres B2B Edition. Alles over content, leadgeneratie, video-contentmarketing en trends. Klik hier voor meer informatie en pak het early bird tarief!


1. Testimonials

Wat: Testimonials zijn er in allerlei soorten en maten. Dat varieert van een korte quote tot een paar alinea’s of zelfs een brief. Plaats alleen testimonials van bedrijven die bekend zijn. En zorg voor een quote van de meest relevante persoon. Vermijd generieke statements of tell-sell achtige sales slang. Het moet echt klinken. Laat zien hoe jouw product of service de klant echt geholpen heeft.

Hoe: Testimonials staan meestal op websites. In de meeste gevallen in een eigen sectie. Quotes kun je op je homepage onderbrengen of op een separate “Wat onze klanten zeggen” pagina. Maar denk ook speciale landingspagina’s achter de “Schrijf nu in” button, of bij contactformulieren en opvraagbare content als whitepapers. Een foto bij je testimonial kan een groot verschil maken.

2. Reviews

Wat: Voor een review kun je kwalitatieve of kwantitatieve route bewandelen. Het grote publiek bereik je het best via social media, in een e-mail nieuwsbrief of via een in-app boodschap. Met de kwalitatieve route review je eerst je klanten en selecteer je vervolgens de ambassadeurs van jouw merk. Dat zijn mensen die bekend zijn met je bedrijf en waar je een goede relatie mee hebt. De kans is groot dat zij bereid zijn om een review te doen.

Hoe: Het format voor reviews varieert van video’s tot blog posts en onderzoeksresultaten. Social media worden veel gebruikt voor reviews, denk aan YouTube of Facebook reviews. Maar kijk niet alleen naar de grote spelers. Mogelijk zijn er niche sites die populairder zijn bij een bepaalde doelgroep. Als je klanten hebt die een bedrijfsblog schrijven of als gastschrijver voor populaire blogs optreden, vraag dan of ze daar jouw product of service willen reviewen. Promoot de reviews op je website en social media. En link ernaar onderaan je e-mails, in nieuwsbrieven en op landingspagina’s.

3. Klantcases

Wat: Klantcases zijn een perfecte manier om te laten zien hoe je klanten door jouw product of dienst succes hebben geboekt. Selecteer een klant die de waarden en voordelen van jouw merk het best vertegenwoordigt. Kies de meest relevante persoon voor het interview. Bereid het interview goed voor. Analyseer de informatie. Bepaal welke cijfers je in de klantcase wilt gebruiken. En kijk ook goed naar de pijnpunten en uitdagingen waar je als bedrijf iets mee kunt.

Hoe: Gebruik als het even kan een aparte sectie op je website voor casestudies. Zorg ook dat deze sectie makkelijk bereikbaar is via de homepage. Upload de casestudy op SlideShare, ontwikkel een campagne op social media om het te promoten en plaats een link in e-mails. Zet  casestudies ook in als je in gesprek bent met een prospect.

4. Co-hosted webinars

Wat: Als je een klant hebt met een prachtig succesverhaal, organiseer dan samen een webinar. Let op: laat de klant de presentatie doen. Vraag de klant om over best practices in zijn bedrijfstak, tips en trends te praten. Laat hem ook vertellen hoe jouw product of service hem helpt om goede resultaten te behalen. Het leuke van co-hosted webinars is, is dat ze wederzijds voordeel opleveren.

Hoe: Ontwerp een speciale landingspagina op je website en promoot het webinar binnen al je kanalen. Trek ook in de promotie gezamenlijk op. Dan versterk je elkaar. Denk aan social media of e-mail campagne. Pas wel op met platte promotie. Probeer ook inhoud toe te voegen door een prikkelende stelling op te werpen. Nut na het webinaar het social proof potentieel verder uit. Bied het webinar als opvraagbare content op je website of bouw het om naar een blog post of casestudy.

5. Eigen medewerkers

Wat: Maak gebruik van het enorme potentieel in je eigen organisatie. Streef naar ‘social employees’ die hun persoonlijke profielen op LinkedIn en Twitter gebruiken om de boodschappen van het bedrijf uit te dragen. Dat kan het bereik van je merk enorm verhogen. Deze strategie is ook zeer kostenefficiënt voor kleinere bedrijven met beperkte marketingbudgetten. Medewerkers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf.

Hoe: Gebruik speciale software waarmee medewerkers de nieuwste posts van het bedrijf kunnen zien en delen via hun eigen sociale profielen. Gebruik ook een tool waarmee je medewerkers kunt volgen. Complimenteer medewerkers die actief posts van het bedrijf delen. Stuur elke dag of week een e-mail met links naar recente blog posts, vacatures en nieuws van het bedrijf. Zo stimuleer je medewerkers om deze berichten te delen. Laat ze een speciale hashtag of keywords gebruiken. Zo kun je de engagement beter monitoren.

6. Embedded tweets

Wat: Je volgt ongetwijfeld mentions van jouw merk op Twitter. Breng tweets met aanbevelingen voor je merk onder de aandacht bij prospects, klanten en influencers. Een prima manier om aan je social proof gehalte te werken. Door het interactieve karakter van embedded tweets verhoog je de engagement onder de lezers.

Hoe: Maak er een gewoonte van om de tweets die jouw merk in een positief daglicht stellen als favoriet aan te merken. Regel dat alleen deze tweets op je website verschijnen. Een prima manier om websitebezoekers te laten zien hoe geliefd jouw merk is. Maar het biedt tegelijkertijd ook de mogelijkheid voor een reply, retweet of favorite.

7. Klant logo’s

Wat: Een andere manier om social proof te bevorderen is om klantlogo’s in je marketingmaterialen op te nemen. Kies ze wel zorgvuldig. Ga voor herkenbare en bekende logo’s. Stem het gebruik van het logo wel af met je klant. Hiermee toon je respect voor hun merk en geef je hen het gevoel een belangrijke klant te zijn.

Hoe: Het voordeel is dat logo’s niet veel ruimte in beslag nemen . Je kunt bijvoorbeeld een bewegend logo op je homepage of in de klantsectie op je website plaatsen. Maar ook toevoegen aan nurturing e-mails. Je kunt ze uiteraard ook combineren met reviews of testimonials.

Werk aan social proof

Mensen luisteren het meest naar wat andere mensen over jouw bedrijf of merk te vertellen hebben. Reden temeer om daar optimaal gebruik van te maken. Maar ook voor social proof geldt: gebruik het met mate. De meeste Nederlanders zijn nuchter en trappen niet in gekunstelde, tell-sell praktijken, die onecht overkomen. Beperk je tot echte verhalen, van echte bedrijven en echte mensen. En wees selectief! Beter 2 authentieke verhalen, dan 20 nietszeggende.

Bron

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *