6 Tips voor een Awesome Blog

6 tips voor een awesome blog
Share Button

Dus je hebt besloten om (professioneel) te bloggen. Een slimme keuze, maar hoe te beginnen? De weg naar een awesome blogplatform is er eentje van trial & error. Onderstaande tips helpen je je weg naar een awesome blog beter en sneller te vinden. Succes met bloggen!

Tip 1: Kies een passend blogpakket

Bepaal voor jezelf wat je met je blog wilt uitstralen en bereiken. Je zult merken dat niet ieder blogpakket jou te bieden heeft wat je zoekt. In sommige gevallen is een gratis dienst als Blogger voldoende. In veel gevallen zijn betaalde pakketten als WordPress en Joomla, die veel meer functionaliteit bieden, een krachtiger alternatief. Bekijk hier een vergelijking tussen een aantal bekende blogpakketten.

Tip 2: Maak je artikelen niet te lang

Een wijs man zei ooit eens “the medium is the message” en inderdaad: de teksten voor online media zijn anders dan offline. Online houden we van korte bondige teksten, het liefst met duidelijke tussenkopjes, zodat we snel kunnen scannen of we het artikel de moeite waard vinden om te lezen. Publiceer daarom liever geen artikelen van meer dan 1000 woorden. Maak je alinea’s niet te lang; dat leest mobiel vaak niet prettig. Op zoek naar meer informatie over de ideale lengte van een blog? Lees dan dit artikel eens.

Tip 3: Formuleer een duidelijk kernvraag

Om te voorkomen dat je tekst te lang wordt is het goed om van te voren een heldere kernvraag te formuleren die jij in je blog wilt beantwoorden. Op welke manier ga jij het onderwerp van je blog benaderen? Wanneer je dit voor jezelf helder hebt volgt hieruit al snel een (argumentatie)structuur voor je artikel en begin je meteen gefocust met schrijven. Merk je dat je teveel woorden gebruikt: van een goede lange blog kun je misschien wel 2 of 3 kortere awesome blogs maken. Vind jij het lastig om een onderwerp te bepalen voor jouw blogartikel? Op deze site staan een aantal handige tips.

Tip 4: Houd rekening met zoekmachines

Voordeel en nadeel van het web is dat iedereen blogs kan publiceren. Hierdoor ontstaat er een enorme brei van artikelen op het internet. Hoe zorg je er voor dat jouw blog snel gevonden wordt? Door zo te schrijven dat ook zoekmachines begrijpen waar jouw blog over gaat. Formuleer daarom trefwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Laat deze trefwoorden terugkomen in elementen van je blogartikel als de platte tekst, paginatitel, pagina-omschrijving, categorie-indeling en tags. Een uitgangspunt is om de zoekwoorden tussen de 3% en 4% van de tekst uit te laten maken. In dit artikel vind je meer bruikbare SEO-tips.

Tip 5: Schrijf tijdloze content

Eens gepubliceerd op het internet, altijd gepubliceerd op het internet. Benader een blog dan ook niet als een krant, maar wees een relevante bron waar men telkens naar terug kan keren voor informatie. Door je content tijdloos te maken blijft oude content relevant en blijft dit mensen naar jouw blog trekken. Wees dan ook niet bang om informatie gratis weg te geven; het is deze content waarvoor men jouw blog bezoekt. En als de content bevalt, komt men er zeker nog een keer voor terug. Op zoek naar manieren om jouw blog tijdloos te maken? Lees dit blogartikel  dan goed door.

Tip 6: Zorg dat de tekst het waard is om te lezen

Misschien een open deur, maar toch relevant om te noemen. Sommige marketeers focussen zo sterk op SEO en dergelijke, dat ze uit oog verliezen dat de blog zelf inhoudelijk ook van kwaliteit moet zijn. Het is namelijk heel erg zonde als je artikel volgens het boekje is geoptimaliseerd en dat de tekst zelf niets (meer) voorstelt. Zorg dus dat je een tekst hebt die zowel lezen als optimaliseren waard is; een onbevredigde lezer keert niet snel op jouw blogplatform terug!




Over de auteur:
Brandon van Spall
Voormalig webredacteur Engagement Media BV
 LinkedIn
 Twitter

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *