5 Trends in online marketingland voor het jaar 2015

De 5 trends van 2015 in online marketing
Share Button

Het jaar 2014 is alweer bijna voorbij en natuurlijk blikken we dan even vooruit naar 2015. Wat staat ons marketeers allemaal te wachten in het nieuwe jaar? Waar moeten we op letten en onze budgetten aan besteden? Hierbij de 5 verwachtingen die we bij Digital Content Marketing hebben.

Mobile wordt groter dan desktop

Niet alleen wordt het ‘mobile first’ of ‘mobile krijgt prioriteit’, maar we verwachten dat het aantal website bezoeken op mobiel zelfs groter wordt dan op desktop. Een paar jaar geleden was deze verwachting er al voor 2014. We verwachten deze overstijging te zien in het derde kwartaal van 2015.

SEO meer social media

Momenteel wordt nog betwijfeld of social wel echt impact heeft op de SEO van je website. We verwachten dat links op social media in 2015 significant meer gaan betekenen dan in 2014. Immers: Steeds meer mensen zijn op social te bereiken en merken profileren zich daar massaal. Google kan niet achterblijven met zijn PageRank. Het is nu wachten op de grote opvolger van Penguin.

Social commerce

Social commerce wordt booming. Met een Facebook buy-button, een Twitter koop nu-knop en wie weet ook een Instagram shop-knop worden social media belangrijke kanalen om sales mee te pushen, voornamelijk voor retailers. Bedrijven zullen hier in 2015 misschien nog niet altijd handig mee om gaan, maar ze leren en zullen tegen het eind van het jaar manieren gevonden hebben die relevant en persoonlijk zijn.

Inbound marketing

Meer en meer bedrijven, vooral zij die een dienst leveren, worden zich bewust van de waarde van inbound marketing. Hun content wordt kwalitatiever. Kennis wordt bij alle afdelingen vandaan gehaald in plaats van alleen bij de contentmarketeers. Langzaam zullen ze gaan inzien dat deze manier van marketing op lange termijn effectiever is dan outbound marketing.

Facebook for Companies concurreert met LinkedIn

Enige tijd geleden kwam het nieuws naar buiten dat Facebook een zakelijk netwerk aan het ontwikkelen is. Onze verwachting is dat dit netwerk af is tegen het eerste kwartaal van 2015 en tegen het einde van het jaar al flink concurreert met LinkedIn. Niet alleen heeft Facebook al een enorm bereik, ook bieden ze interessante extra functies, zoals shared documents, die LinkedIn niet heeft.

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *