5 Bedrijven ‘nailing it’ op Pinterest

Share Button

Marketing op Pinterest, de meeste marketeers hebben er wel over gelezen, het misschien overwogen. Echter zijn er niet veel merken die Pinterest daadwerkelijk zijn gaan gebruiken als marketingtool. Zonde, want na Facebook, Twitter en LinkedIn is Pinterest het grootste sociale netwerk, met per maand 250 miljoen unieke bezoekers. Dat is 2,5 keer zoveel als op Instagram, om maar een voorbeeld te noemen.

Om je inspiratie te geven voor mooie, goede Pinterest marketing geef ik je deze vijf voorbeelden.

Allerhande

In de Allerhande van Albert Heijn vind je recepten en kooktips. Het domein van dit magazine hebben ze heel goed weten door te trekken naar Pinterest. Naast boards over o.a. chocolade, Hollands eten, patisserie en powerfood, spelen ze goed in op actualiteit. Je kunt namelijk inspiratie en informatie op doen in een ‘herfst board’, ‘wat eten we in november?’ of ‘Sinterklaas’. De fotografie is uitstekend, wat het account een lust voor het oog maakt. Allerhande heeft momenteel bijna 13.000 volgers.

Allerhande op Pinterest

KLM

Als je aan KLM denkt, dan denk je direct aan vliegtuigen en reizen. KLM vult haar boards dan ook met prachtige foto’s van verre landen en allerlei wereldsteden. Ook de vliegtuigliefhebbers kunnen er terecht, op het board ‘Big, Bigger, Biggest Birds’. KLM post daar vliegtuigfoto’s die fans gemaakt hebben. Iedere woensdag wordt er een nieuwe geupload. Heel mooi staaltje user generated content!

Behalve reizen en vliegtuigen, wil KLM ook een stukje identiteit uitdragen. Zo vind je er boards over Amsterdam, ‘Stuff WE Love’ en Retro KLM posters.

KLM op pinterest, pinterest marketing

IKEA

Ook IKEA Nederland presenteert zichzelf goed op Pinterest. IKEA trapte gelijk goed af, door een ludieke winactie aan de start te koppelen. Ze zoeken de actualiteit op door te inspireren rondom thema’s als de herfst, decembermaand of het behalen van 10.000 volgers. Dat laatste deden ze door een heel board te vullen met slingers, die zo geplaatst waren dat óók de afbeeldingen tezamen één grote afbeelding vormden. Op de IKEA Pinterest kun je uiteraard ook uren neuzen voor allerhande interieurinspiratie.

IKEA op Pinterest

Loesje

De Loesje-posters zijn alom bekend. Het doel van Loesje is om de wereld een klein beetje mooier te maken door middel van prikkelende teksten. En, hoewel de inhoud om tekst gaat, is het eerste waar je aan denkt waarschijnlijk de herkenbare visuele opmaak. Loesje vult haar Pinterest board dan ook met posters, zowel zelf geüpload, als ‘posters in het wild‘. Loesje heeft op Pinterest nu bijna 2000 volgers.

Loesje op Pinterest

Lady Lemonade

En ook een bedrijf van kleinere aard. Lady Lemonade is een mommyblog met product reviews, inspiratie en tips. Op het Pinterest board wordt de doelgroep goed bediend. Je kunt er vooral gewoon ‘visueel snacken’, om het maar zo te noemen. Met nu al bijna 800 volgers zou het account ook goed ingezet kunnen gaan worden als kleine traffic driver, door alle producten van de blog te posten incl. link. Pinterest met potentie!

ladylemonade pinterest

Weet jij nog meer mooie voorbeelden van Pinterest? Ik hoor het graag!

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *