3 Tips om de beste buyer persona te creëren

3 tips voor de beste buyer persona
Share Button

Wie zijn je klanten? Waar zoeken ze informatie? Waar liggen hun interesses? En welke producten of diensten sluiten hierbij aan? Je kunt een buyer persona opstellen om zo goed mogelijk achter de antwoorden te komen. Hierbij drie tips voor een betere buyer persona.

Verzamel informatie via je medewerkers

Niet alleen via je klanten, maar ook via je teamgenoten en andere medewerkers kun je achter heel veel relevante informatie komen. Ga langs bij de klantenservice & webcare, de sales afdeling, eigenlijk bij iedereen die in direct contact staat met de klant. Zij weten veel over het gedrag en de pijnpunten van de klant en kunnen dus van grote toegevoegde waarde zijn voor je persona.

Maak gesprekspartners van je persona’s

Je hebt niets aan je persona’s als je ze vervolgens vergeet te gebruiken in je productontwikkeling en contentcreatie. Werk ze daarom uit tot heel tastbare persoonlijkheden. Geef ze een duidelijke naam en hang ze goed zichtbaar aan de muur bijvoorbeeld.

Bekijk social media profielen van je klanten

Waar kun je, als buitenstaander, er beter achter komen waar je klanten interesse in hebben, dan op social media? Browse in de ‘following’ sectie op de Twitterprofielen van een aantal (potentiële) klanten, check de ‘likes’ op Facebook en bekijk wat profielen op LinkedIn. Dit zijn allemaal activiteiten die jouw persona misschien ook wel doet en interesses die hij heeft!

Heb je nog meer tips? Ik hoor het graag, dan zal ik dit artikel aanvullen!

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *