16 Lessen die ik leerde als inbound marketing consultant

16 inbound marketing lessen
Share Button

Precies twee jaar geleden startte ik bij met mijn eerste serieuze fulltime baan. Inbound Marketing Consultant bij One4Marketing. Supertof! Nu ben ik twee jaar verder. Man man man, wat heb ik toch een hoop geleerd in de afgelopen twee jaar. Over HubSpot, over inbound marketing, over het halen van goede conversieratio’s, over leads genereren, over leads nurturen, over sales. Kortom, over van alles en nog wat. Zelfs een beetje HTML en CSS.

Sommige lessen zijn natuurlijk heel persoonlijk of situatie-/klantspecifiek. Maar er zijn ook een hoop lessen geweest waarvan ik zeker weet dat jij ze ook in je dagelijkse werkzaamheden kunt toepassen. 16 Inbound marketing lessen wil ik vandaag met je delen in dit blogje.

  1. De blogtitel is het belangrijkste onderdeel van je blogpost.
  1. Probeer je blogtitel korter dan 65 tekens te houden. Als deze te lang is, knipt Google ze af in de zoekresultaten. En als ze echt veel te lang zijn passen ze niet eens meer goed in een tweet.
  1. Gebruik tussenkopjes in je blog om de leesbaarheid te vergroten.
  1. Gebruik bullets en opsommingen. Ook dit vergroot de leesbaarheid (en scanbaarheid) van je content.
  1. Gebruik geen ‘click-bait’ titels. Niets is irritanter voor je lezers dan dat jij ze met de verkeerde verwachtingen naar je blog leidt. Wees geen teleurstelling.
  1. Check je spelling. Er zitten altijd grammarnazi’s tussen je lezers, en het staat ook gewoon onprofessioneel als er onnodige fouten in je blog staan. Maar wat ga ik hier vaak de fout mee in. Ik laat mijn blogs eigenlijk altijd door een collega controleren, want ik weet van mezelf dat ik nog wel een grammaticalesje of twee kan gebruiken.
  1. De beste ideeën voor blogs of andere content krijg je niet wanneer je achter je laptop zit. In de trein, onder de douche of tijdens mijn zondagmiddagwandelingetje krijg ik een stuk betere ideeën dan op kantoor.
  1. Je kan het best direct aan je content beginnen zodra je het idee voor de blog binnenkrijgt. Laat alles liggen en schrijf dat blog. Je schrijft op dat moment een stuk sneller en naar mijn idee ook meer vanuit je hart.
  1. Deel één blog meerdere keren op Twitter (maar niet spammen). Gewoon op de dag zelf, een paar dagen later, een week later en vervolgens misschien elke maand nog één keertje (mits het blog relevant blijft).
  1. Vraag je collega’s om je blog te delen. Hoe groter het bereik van je blog, hoe meer kans je hebt dat je jouw ideale klant bereikt.
  1. Probeer bij het schrijven van een blog te bedenken waar mensen op zoeken wanneer ze dit blog willen vinden. Probeer, wanneer mogelijk, deze woorden / woordcombinaties in je blogtitel en tussenkopjes terug te laten komen. Maar hou het wel leesbaar. Uiteindelijk schrijf je voor de lezer, niet voor een zoekmachine.
  1. Publiceer niet alles wat je schrijft. Sommige blogs zullen gewoon slecht zijn en die wil je niet publiceren. Geeft niet, overkomt iedereen. Ik denk dat ik nog wel 40 van dat soort halve blogs heb liggen die nooit gepubliceerd worden.
  1. Link waar mogelijk tussen verschillende blogs. Legt een andere blog iets goed uit waar jij in dit blog maar kort aan refereert? Link door. Het is handig voor je lezer en het helpt zoekmachines bij het crawlen en indexeren van je content.
  1. E-mail is een enorm sterk middel om mensen weer terug op je blog te krijgen.
  1. Stuur geen e-mails naar mensen die ze niet openen! Je hebt er niks aan, en het is een kleine moeite om dit soort e-mailadressen uit je lijst te filteren. Dat kan elk e-mailprogramma.
  1. Houd de onderwerpregel van je blogs kort en houdt ze simpel en menselijk, dit zorgt voor betere open rates.

Natuurlijk zijn er nog een heleboel meer dingen die ik geleerd heb in de afgelopen twee jaar. Daar zal ik verspreid in andere blogs vast nog veel meer over vertellen. Maar deze 16 lessen kunnen we denk ik allemaal direct in de praktijk brengen.

Tobias Pasma Over Tobias Pasma
Ik wil B2B-marketing weer leuk maken! Onderbreek niet; inspireer door kennis te delen.

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *