10 Trends waar elke content marketeer zich bewust van moet zijn

10 trends om niet te negeren als content marketeer
Share Button

Online aanwezigheid is belangrijk, eigenlijk noodzakelijk voor bijna elk bedrijf. 93% van alle online research begint bij een zoekmachine en dus is het handig als je daar als bedrijf gevonden wordt. Ook social media speelt een flinke rol bij het nemen van aankoopbeslissingen. Hierbij 10 trends waar je als contentmarketeer zeker rekening mee moet houden.

1. Hard sellers worden keihard genegeerd

In 2014 was het eigenlijk al ‘not done’, maar in 2015 worden hard sellers meer en meer gewoon genegeerd. Maar liefst 43% van de kopers geven aan dat agressieve verkoopmethoden een echte afknapper is.

2. Advertenties worden subtieler door betere integratie met content

Native advertising wint aan populariteit. Het is minder opdringerig dan banners en je kunt er creatiever mee zijn. Native advertising (mits goed gemaakt!) is voordelig voor beide partijen. Publishers zijn blij met de effectiviteit en voor lezers voelt het minder als reclame.

3. Bedrijven leren dat publiceren slechts de eerste stap is van contentmarketing

Contentmarketing eindigt niet bij bloggen an sich. Je contentmarketing is pas succesvol als je een goed strategisch plan hebt, weet hoe en waar je je content moet distribueren en hoe je het opvolgt en de leads kunt converteren naar sales. Zoals Bas Beelen in een interview zei: “Content is niet key, de manier waarop je content uitperst is key”.

4. Contentmarketing en social media gaan nog meer aan elkaar hebben

De verwachting is dat social media nog meer dan nu verantwoordelijk zal zijn voor de vindbaarheid van je content. Het is wachten op de opvolgers van Google’s Penguin.

5. E-mailmarketing wordt beter

Hoewel er best wat over e-mailmarketing geschreven wordt, is het niet altijd top of mind bij veel marketeers. Bedenk echter dat e-mailmarketing een hele grote bijdrage kan leveren aan het laten terugkeren van je bezoekers. De trend is dan ook dat er meer aandacht aan e-mail besteed wordt en gaat worden in 2015, om een e-mail er minstens zo goed uit te laten zien als je landingspagina.

6. Hyperlokale content groeit

Alle ‘brick-and-mortar’ bedrijven die afhankelijk zijn van loyale klanten, gaan meer doen met hyperlokale content. Denk aan aanbiedingen, kortingen of extra’s via eigen apps of apps als Foursquare en social media.

7. Personalisering blijft belangrijk

Hoe persoonlijker, hoe relevanter. En hoe relevanter, hoe meer je de interesse wekt van een potentiële klant. Het is daarom nog belangrijker dat je je klant écht goed leert kennen, door middel van persona’s bijvoorbeeld.

8. Gastbloggen groeit in populariteit

Aan gastblogs heb je drie voordelen. 1. Het scheelt productietijd; 2. Meer mensen hebben samen meer kennis; 3. Je maakt gebruik van het netwerk van meerdere schrijvers. Need I say more?

9. Meer herbruikbare content

Het Content Marketing Institute hield in 2014 een enquête onder marketeers, waaruit naar voren kwam dat 69% meer engaging content wilde maken. Ook gaf 86% tegelijkertijd aan meer herbruikbare content te willen maken. Denk aan niet-nieuwswaardige content, die langere tijd relevant blijft. Content die je in stukjes kunt hakken en via meerdere kanalen kunt verspreiden – denk aan video, social media en presentaties.

10. Grotere budgetten voor contentmarketing

Doordat steeds meer bedrijven bewust worden van het feit dat content- en inboundmarketing belangrijk is, wordt er ook meer budget voor vrijgemaakt. Dat moet ook haast wel, want alleen dan kun je de juiste mensen inhuren, een goede strategie bouwen en experimenteren met wat de juiste aanpak is voor je bedrijf.

Heb jij nog aanvullingen op dit rijtje? Laat het weten in een reactie!

Antal de Waij Over Antal de Waij
Na ruim 12 jaar bij multinationale internet-ondernemingen gewerkt te hebben startte hij het Social Media Marketing bureau Engagement Media. Gespecialiseerd in Social Media & Social Business, Content Marketing en Community Management. Hij heeft veel ervaring opgedaan als marketingmanager en -directeur bij diverse multinationals en was verantwoordelijk voor branding, sales, marketing. Tegenwoordig publiceert hij over social media en social business, contentmarketing en communitymanagement en is hij consultant, docent, spreker en initiatiefnemer van digitalcontentmarketing.nl en platformsocialbusiness.nl

Share Button

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *